17 Μαρ 2024

Ιωάννης Πρόδρομος

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Άνθρωποι που δείχνουν τον δρόμο προς τον Θεό

                                                  Ιωάννης Πρόδρομος

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1

 Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.     Οι μαθητές να γνωρίσουν τη μορφή και το δυναμικό κήρυγμα του Ιωάννη Προδρόμου

2.     Να εντοπίζουν στον βίο του αγίου Ιωάννη του Προδρόμου οδοδείκτες των σχέσεων των ανθρώπων με τον Θεό και μεταξύ τους.

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:

  ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Συννεφόλεξο( word cloud)

 Mε τη χρήση του mentimeter.com προβάλλουμε στον προτζέκτορα μια πρόταση: «Οδοδείκτες (αυτοί που δείχνουν το δρόμο) για τις σχέσεις ανθρώπων - Θεού» και ζητάμε από τους μαθητές να πληκτρολογήσουν λέξεις-κλειδιά ή  φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό σχετικές με το υπό συζήτηση θέμα . Οι απαντήσεις τους καταγράφονται στην εφαρμογή και δημιουργείται ένα «Συννεφόλεξο» με βάση αυτές, το οποίο παρουσιάζεται στην οθόνη του κεντρικού υπολογιστή για να το βλέπουν όλοι. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης για τις προτάσεις των παιδιών.

Εναλλακτικά αν δεν μπορεί να γίνει χρήση της τεχνολογικής υποστήριξης, γίνεται μια ιδεοθύελλα (Brainstorming) όπου οι απαντήσεις καταγράφονται στον πίνακα.

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Βλέπω/ισχυρίζομαι/αναρωτιέμαι (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)

Προβάλλω στον προτζέκτορα την εικόνα του Ιωάννη Προδρόμου και ζητώ από τα παιδιά να επεξεργαστούν σταδιακά το αντικείμενο της Τέχνης σε τρία στάδια απαντώντας τις εξής ερωτήσεις: α)” τι βλέπω;” β) “τι νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;” Οι μαθητές εργάζονται ανα τέσσερα άτομα δημιουργώντας μικρές ομάδες και καταγράφουν  τις απαντήσεις τους δημιουργώντας τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων. Έτσι σταδιακά οι μαθητές εισέρχονται σε βαθύτερες πτυχές του έργου και ανακαλύπτουν τις ερμηνείες του, οι οποίες μέσω απλής παρατήρησης δεν θα εντοπίζονταν.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία  βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες

Χωρίζω σε ομάδες τους μαθητές και σε κάθε ομάδα δίνω φύλλο εργασίας με διαφορετικά κείμενα  και ερωτήσεις διαφορετικές αλλά και κοινές για να τις επεξεργαστούν.

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ:  Παιχνίδι Kahoot

  ( Τεχνική παιχνιδιού/δράσης που λειτουργεί και ως αξιολόγηση)

Κουίζ: Ιωάννης Πρόδρομος

https://create.kahoot.it/profiles/4e7ce5b2-5c12-490c-95de-e27f7467ce5a

Οι μαθητές χωρίζονται σε 5 -6 ομάδες. Ο εκπαιδευτικός έχει δημιουργήσει ένα παιχνίδι με την εφαρμογή kahoot σχετικά με τη ζωή και τη δράση του Ιωάννη Προδρόμου. Προβάλλει στον προτζέκτορα το παιχνίδι και η κάθε ομάδα χρησιμοποιώντας ένα κινητό, σκανάρει τον κωδικό που τους δίνεται ,ή πληκτρολογεί το game pin, και το παιχνίδι αρχίζει. Πρόκειται για ένα διαδικτυακό εργαλείο που λειτουργεί και ως αξιολόγηση των μαθητών σε πραγματικό χρόνο τάξης. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να δουν αν απάντησαν σωστά ή όχι, παίρνοντας έτσι ανατροφοδότηση για τις γνώσεις τους. Δίνει κίνητρο στους μαθητές να προσέχουν περισσότερο και να ενισχυθεί η συνεργασία ανάμεσά τους καθώς  υπάρχουν ομάδες μαθητών ανά μια ηλεκτρονική συσκευή.

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1

Δείτε προσεκτικά την παρακάτω εικόνα. Συζητείστε στην ομάδα σας τις σκέψεις σας και συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα.

ΤΙ ΒΛΕΠΩ

ΤΙ ΙΣΧΥΡΙΖΟΜΑΙ

ΤΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

                              ΟΜΑΔΑ Α΄

1.    Παρακάτω σας δίνεται ένα κείμενο σχετικό με τον Ιωάννη Πρόδρομο, έναν από τους οδοδείκτες του χριστιανισμού. Αφού η ομάδα σας το διαβάσει προσεκτικά , να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

Ø  Τι έλεγε και τι έπραττε ο Ιωάννης προετοιμάζοντας τους Ιουδαίους για τον Ερχομό του Μεσσία?

……………………………………………………………………………………………………………………….

Ø  Ποια σχέση πίστευε και διακήρυττε πως έχει με τον Χριστό? Βρείτε μέσα στο κείμενο  και γράψτε πως τον χαρακτήριζε ο  Ιησούς? ………………………………………………………………………………………………………….

Ø  Ο Ιωάννης κήρυττε μετάνοια. Ποιες συγκεκριμένες αλλαγές ζωής πρότεινε να κάνουν οι άνθρωποι?

…………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Στο τέμπλο όλων των ναών δίπλα στο Χριστό βλέπουμε την εικόνα του Ιωάννη. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι γίνεται αυτή η τιμητική διάκριση?

…………………………………………………………………………………………………………………………

 

Στη Ναζαρέτ ο Ιησούς ζούσε, μεγάλωνε, εργαζόταν και ετοιμαζόταν αθόρυβα για τη μελλοντική του αποστολή. Τα ίδια χρόνια στην έρημο, ανατολικά του Ιορδάνη ποταμού, ασκήτευε ο ξάδελφος του Ιωάννης, γιος του ιερέα Ζαχαρία και της Ελισάβετ. Ετοιμαζόταν κι αυτός για το έργο που του ανέθεσε ο Θεός. Σε λίγο θα το ξεκινούσε στις όχθες του ποταμού. Εκεί θα αναδειχθεί ως ο τελευταίος φλογερός Προφήτης της Π. Διαθήκης, Βαπτιστής του λαού και του Ιησού και Πρόδρομος του. Στο μάθημα αυτό, καθώς και στο επόμενο, θα γνωρίσουμε με συντομία την πελώρια δράση του και το μαρτυρικό του τέλος.

α'

 Μτ 3, 1: Εκείνον τον καιρό εμφανίστηκε στην έρημο της Ιουδαίας ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Κήρυττε κι έλεγε: "Μετανοείτε, γιατί έφτασε η Βασιλεία του Θεού". Για τον Ιωάννη είχε προφητέψει ο προφήτης Ησαΐας: "Μια φωνή βροντοφωνάζει στην έρημο: ετοιμάστε τον δρόμο για τον Κύριο, κάντε ίσια τα μονοπάτια να περάσει". (Ησαΐας 40, 3) Ο Ιωάννης φορούσε ρούχο από τρίχες καμήλας και ζώνη δερμάτινη στη μέση του. Η τροφή του ήταν ακρίδες και μέλι από αγριομέλισσες. Σε αυτόν τον άνθρωπο πήγαινε τότε όλος ο κόσμος, από τα Ιεροσόλυμα και από όλη την Ιουδαία, κι από όλη την περιοχή του Ιορδάνη. Έρχονταν και τους βάπτιζε στον Ιορδάνη ποταμό, καθώς ομολογούσαν τις αμαρτίες τους. Όταν ο Ιωάννης είδε πολλούς Φαρισαίους και Σαδδουκαίους να έρχονται για να βαπτιστούν, τους είπε: … "Αν θέλετε να γλιτώσετε, κάνετε έργα που ταιριάζουν σε αυτούς που πραγματικά μετανοούν. Και μην αυταπατάστε λέγοντας, 'καταγόμαστε από τον Αβραάμ'…" Λκ 3, 10: Τα πλήθη τον ρωτούσαν: "Τι να κάνουμε, λοιπόν;" Κι εκείνος τους απαντούσε: "Όποιος έχει δύο χιτώνες ας δώσει τον ένα σε αυτόν που δεν έχει, κι όποιος έχει τρόφιμα ας κάνει το ίδιο". Τον ρωτούσαν ακόμη και στρατιώτες: "Κι εμείς τι πρέπει να κάνουμε; " Και τους έλεγε: "Μην παίρνετε λεφτά από κανέναν με ψεύτικες κατηγορίες ούτε με τη βία, αλλά να αρκείστε στον μισθό σας". Καθώς ο κόσμος περίμενε κι όλοι σκέφτονταν μέσα τους για τον Ιωάννη, μήπως αυτός είναι ο Χριστός, εκείνος απαντούσε σε όλους κι έλεγε: … Μτ 3, 11: "Εγώ σας βαπτίζω με νερό, και το βάπτισμά μου είναι βάπτισμα μετάνοιας. Αυτός όμως που έρχεται ύστερα από μένα είναι πιο ισχυρός από μένα, και δεν είμαι άξιος ούτε τα υποδήματά του να κρατήσω. Αυτός θα σας βαπτίσει με Άγιο Πνεύμα…"

2.     Εκτός από Βαπτιστής ο  Ιωάννης, λέγεται Προφήτης, Πρόδρομος και Μάρτυρας. Ξανακοιτώντας το Ευαγγελικό κείμενο βρείτε τις ενέργειες του Ιωάννη που δικαιολογούν  τους χαρακτηρισμούς και γράψτε τις.

Πρόδρομος:

Προφήτης:

Βαπτιστής:

Μάρτυρας:

3.     Μετά από όσα είδατε για τον Ιωάννη Πρόδρομο, ποια τρία στοιχεία- χαρακτηριστικά πιστεύετε πως έχει ένας άνθρωπος που λειτουργεί ως οδοδείκτης για τις σχέσεις των ανθρώπων με τον Θεό και μεταξύ τους?

J ………………………………………………

J ………………………………………………

J ………………………………………………

 

                                                     

                                                      ΟΜΑΔΑ Β΄

 

1.    Παρακάτω σας δίνεται ένα κείμενο σχετικό με τον Ιωάννη Πρόδρομο, έναν από τους οδοδείκτες του χριστιανισμού. Αφού η ομάδα σας το διαβάσει προσεκτικά , να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

Ø  Για ποια ζητήματα ο Ιωάννης έκρινε τον Ηρώδη και ποιες συνέπειες είχε αυτό για τον ίδιο?

…………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Εντοπίστε ένα σημείο από το κείμενο που σας τράβηξε την προσοχή και προσπαθήστε να το αποτυπώσετε με μια ζωγραφιά, δίνοντας έναν τίτλο.

 

                                       ΤΙΤΛΟΣ

 

Ø  Αν εμφανίζονταν σήμερα ένας άνθρωπος που κήρυττε τόσο δυναμικά όπως ο Ιωάννης, ποια πιστεύετε θα ήταν η αντίδραση του κόσμου και η δική σας? Αιτιολογείστε

………………………………………………………………………………………………………………………….

Ø  Στο τέμπλο όλων των ναών δίπλα στο Χριστό βλέπουμε την εικόνα του Ιωάννη. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι γίνεται αυτή η τιμητική διάκριση?

…………………………………………………………………………………………………………………………

β΄

 Στη Ναζαρέτ ο Ιησούς ζούσε, μεγάλωνε, εργαζόταν και ετοιμαζόταν αθόρυβα για τη μελλοντική του αποστολή. Τα ίδια χρόνια στην έρημο, ανατολικά του Ιορδάνη ποταμού, ασκήτευε ο ξάδελφος του Ιωάννης, γιος του ιερέα Ζαχαρία και της Ελισάβετ. Ετοιμαζόταν κι αυτός για το έργο που του ανέθεσε ο Θεός. Σε λίγο θα το ξεκινούσε στις όχθες του ποταμού. Εκεί θα αναδειχθεί ως ο τελευταίος φλογερός Προφήτης της Π. Διαθήκης, Βαπτιστής του λαού και του Ιησού και Πρόδρομος του. Στο μάθημα αυτό, καθώς και στο επόμενο, θα γνωρίσουμε με συντομία την πελώρια δράση του και το μαρτυρικό του τέλος.

Λκ 3, 19: Επειδή όμως ο Ιωάννης κατηγορούσε τον Ηρώδη τον τετράρχη, γιατί είχε για γυναίκα τη γυναίκα του αδελφού του, την Ηρωδιάδα, καθώς και για πολλές άλλες φαύλες πράξεις, ο Ηρώδης… έκλεισε τον Ιωάννη στη φυλακή. Λκ 7, 24: (Ενώ ο Ιωάννης βρισκόταν στη φυλακή)… ο Ιησούς άρχισε να μιλάει στον κόσμο για τον Ιωάννη: "Σας βεβαιώνω πως μάνα δεν γέννησε ως τώρα προφήτη πιο μεγάλο από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή…" Μκ 6, 19: Και η Ηρωδιάδα μισούσε τον Ιωάννη κι ήθελε να τον σκοτώσει, αλλά δεν μπορούσε. Γιατί ο Ηρώδης φοβόταν τον Ιωάννη, επειδή ήξερε ότι ήταν δίκαιος κι άγιος άνθρωπος… Η Ηρωδιάδα τελικά βρήκε την ευκαιρία, όταν ο Ηρώδης για τα γενέθλιά του κάλεσε σε δείπνο τους πολιτικούς και στρατιωτικούς άρχοντες και τους επίσημους της Γαλιλαίας. Τότε μπήκε η θυγατέρα της Ηρωδιάδας και χόρεψε. Τόσο άρεσε στον Ηρώδη και στους καλεσμένους, που ο βασιλιάς είπε στο κορίτσι: "Ζήτησε μου ό,τι θέλεις, και θα σου το δώσω ". Της έκανε μάλιστα και όρκο: "Οτιδήποτε μου ζητήσεις θα σου το δώσω, μέχρι και το μισό μου βασίλειο". Πήγε τότε και είπε στη μητέρα της: "Τι να ζητήσω; " Κι εκείνη της απάντησε: "Το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή". Ήρθε αμέσως βιαστικά στον βασιλιά και του ζήτησε: "Θέλω τώρα αμέσως να μου δώσεις το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή μέσα σε ένα πιάτο". Ο βασιλιάς λυπήθηκε, εξαιτίας όμως του όρκου που είχε δώσει μπροστά στους καλεσμένους δεν ήθελε να της το αρνηθεί. Έστειλε τότε αμέσως ο βασιλιάς έναν στρατιώτη της φρουράς με τη διαταγή να φέρει το κεφάλι του Ιωάννη. Εκείνος πήγε και τον αποκεφάλισε στη φυλακή. Έφερε το κεφάλι του σε ένα πιάτο και το έδωσε στο κορίτσι, και το κορίτσι το έδωσε στη μητέρα του. Μτ 14, 12: Πήγαν τότε οι μαθητές του Ιωάννη και σήκωσαν το σώμα και το έθαψαν, κι ύστερα πήγαν και το ανάγγειλαν στον Ιησού.

2.     Εκτός από Βαπτιστής ο  Ιωάννης, λέγεται Προφήτης, Πρόδρομος και Μάρτυρας. Ξανακοιτώντας το Ευαγγελικό κείμενο βρείτε τις ενέργειες του Ιωάννη που δικαιολογούν  τους χαρακτηρισμούς και γράψτε τις.

Πρόδρομος:

Προφήτης:

Βαπτιστής:

Μάρτυρας:

 

3.     Μετά από όσα είδατε για τον Ιωάννη Πρόδρομο, ποια τρία στοιχεία- χαρακτηριστικά πιστεύετε πως έχει ένας άνθρωπος που λειτουργεί ως οδοδείκτης για τις σχέσεις των ανθρώπων με τον Θεό και μεταξύ τους?

J ………………………………………………

J ………………………………………………

J ………………………………………………

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου