11 Μαρ 2024

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου


 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Άνθρωποι που δείχνουν τον δρόμο προς τον Θεό:  

                                Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1

 Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.     Οι μαθητές να γνωρίσουν το γεγονός του Ευαγγελισμού ως έναν τρόπο συνεργασίας Θεού- ανθρώπου, μέσα από το πρόσωπο της Παναγίας

2.     Να συνδέουν την ελεύθερη συγκατάβαση της Παναγίας στο θέλημα του Θεού με τη σωτηρία του ανθρώπου.

3.     Να κατανοήσουν τη σημασία της λέξης Ευαγγελισμός

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:

     ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Ιδεοθύελλα με τη λέξη Παναγία

Προβάλουμε στον βιντεοπροβολέα 4 φράσεις που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή που εμπεριέχουν τη λέξη Παναγία. Ζητάμε από τους μαθητές να μας πουν τι τους έρχεται στο μυαλό με τη λέξη αυτή. Καταγράφουμε όλες τις απαντήσεις στον πίνακα. Οι μαθητές καλούνται μέσα από τη δραστηριότητα  αυτή να αναβιώσουν κάτι που έχει σχέση με την εμπειρία τους.  Στη συνέχεια προκαλείται  διάλογος με στόχο να γίνει ένα πρώτο ξεκαθάρισμα της «θύελλας των ιδεών», βλέποντας πόσο συχνά επικαλούμαστε την Παναγία σήμερα, σε ποιες στιγμές και για ποιο λόγο ( π.χ. αρρώστιες, στιγμές αδυναμίας, κάτω από ψυχολογική πίεση, για προστασία,….) Άρα πόσο σημαντική θέση κατέχει στη ζωή και στη σκέψη μας.

«Παναγία μου!»

 «Η Παναγιά μαζί σου»

 «Στην ευχή του Χριστού και της Παναγίας»

« Βοήθα Παναγιά μου»


ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ:   Σύγκριση δύο εικόνων του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου , Ανατολικής –δυτικής τεχνοτροπίας( μια διαφοροποίηση αντί σύγκρισης δυο κειμένων)

Οι μαθητές ανακαλύπτουν ότι το βίωμα σχετίζεται με τη νέα γνώση. Γίνεται μια πρώτη γνωριμία και όχι βαθύτερη ανάλυση της νέας γνώσης

Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες και δίνουμε ένα φ.ε. στο οποίο υπάρχει η εικόνα του Ευαγγελισμού σύμφωνα με την ορθόδοξη και τη δυτική τεχνοτροπία. Ζητάμε  να αναγνωρίσουν στοιχεία, πρόσωπα και να συγκρίνουν τις δυο εικόνες. Στη συνέχεια δίνουν έναν τίτλο στην κάθε μια.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ:

1.     Ξεφυλλίζοντας τη Βίβλο

2.      5Π και 1 Γ

3.     Σχολιασμός φράσης

Δίνεται παραπομπή του βιβλικού χωρίου του Ευαγγελισμού (Λκ 1, 26-38). Μοιράζονται στα παιδιά τόσες Κ.Δ. όσες και οι ομάδες που υπάρχουν. Οι ομάδες βρίσκουν το χωρίο και ο αναγνώστης της κάθε ομάδας τους το διαβάζει.  Εναλλακτικά αν δεν υπάρχουν Κ.Δ. μπορούμε να δώσουμε έτοιμο το κείμενο σε φ.ε. Με αυτήν την τεχνική οι μαθητές έρχονται σε απευθείας επαφή με το βιβλικό ανάγνωσμα.

Στη συνέχεια στο φύλλο εργασίας που τους έχει δοθεί εφαρμόζουν την τεχνική 5Π και 1 Γ. Οι μαθητές καλούνται  ομαδοσυνεργατικά να διερευνήσουν και να κατανοήσουν το γεγονός του Ευαγγελισμού μέσα από μια σειρά ερωτήματα:  1.Ποιο είναι το  περιστατικό 2.  Πότε συνέβη 3. Ποιοι , ποια πρόσωπα εμφανίζονται; 4. Πώς έγινε 5. Γιατί έγινε

Κάθε ομάδα απαντά στα ερωτήματα, στη συνέχεια παρουσιάζονται οι απαντήσεις στην ολομέλεια και ακολουθεί συζήτηση.

Στο τέλος αυτής της φάσης οι μισές ομάδες σχολιάζουν τη φράση που τους δίνεται « Η παναγία έγινε η γέφυρα που ενώνει τον ουρανό και τη γη», ενώ οι άλλες μισές προσπαθούν να την αποτυπώσουν με μια ζωγραφιά. Έτσι λειτουργεί η διαφοροποιημένη μάθηση με πιο δυναμικό τρόπο.

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Μετασχηματισμός κειμένου

 Το κείμενο του Ευαγγελισμού μετασχηματίζεται γλωσσικά: σε ποίημα ή προσευχή

Εργασία για το σπίτι:  Μπορούν να επιλέξουν όποια επιθυμούν:

Ø  Να καταγράψουν τις  προσωνυμίες  που υπάρχουν για την Παναγία  εξηγώντας τι σημαίνουν (π.χ. Παναγία βρεφοκρατούσα, Παναγία τριχερούσα, Παναγία Γιάτρισσα…)

Ø  Να  δημιουργήσουν ένα p.point με τις  θεομητορικές γιορτές τοποθετώντας και την αντίστοιχη εικόνα

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 

 

Τι βλέπεις στην εικόνα?

 

 

·        Τι ασυνήθιστο υπάρχει?

 

·        Δώσε έναν τίτλο στην εικόνα

 

·       Γράψε μια διαφορά που παρατηρείς με την εικόνα της Δυτικής τέχνης

 

 


 

 

 

                                                                                                      

·        Τι βλέπεις στην εικόνα?

 

 

 

·        Τι ασυνήθιστο υπάρχει?

 

 

·        Δώσε έναν τίτλο στην εικόνα

 

 

·        Γράψε μια διαφορά που παρατηρείς με την εικόνα της Δυτικής τέχνης

 

 

   Ο ανύπαρκτος κρίνος της Παναγίας - Κιβωτός της Ορθοδοξίας

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

1.     Σας δίνεται η παραπομπή του βιβλικού χωρίου του Ευαγγελισμού (Λκ 1, 26-38).Η κάθε ομάδα θα πάρει μια Κ.Δ. και θα βρείτε το συγκεκριμένο χωρίο. Αυτός που ορίστηκε αναγνώστης θα σας το διαβάσει. Στη συνέχεια αφού συζητήσετε μεταξύ σας και πάντα με βάση το κείμενο, θα συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα.

 

5Π και 1 Γ

Ποιο είναι το περιστατικό

 

Πότε συνέβη

 

Ποια πρόσωπα εμφανίζονται

 

Πως έγινε

 

Γιατί έγινε

 

 

2.     Σας δίνεται η φράση «Η παναγία έγινε η γέφυρα που ενώνει τον ουρανό και τη γη»

v Σε συνεργασία με την ομάδα σας να γράψετε έναν σχολιασμό για το πως αντιλαμβάνεστε αυτήν την φράση. Αιτιολογείστε το.

v Σε συνεργασία με την ομάδα σας προσπαθήστε να αποτυπώσετε τη φράση με μια ζωγραφιά

   ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ

Κατά τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, ο Θεός έστειλε τον άγγελο Γαβριήλ στην πόλη της Γαλιλαίας Ναζαρέτ σε μια παρθένο, που ήταν αρραβωνιασμένη με κάποιον που τον έλεγαν Ιωσήφ και καταγόταν από τη γενιά του Δαβίδ. Την παρθένο την έλεγαν Μαριάμ. Παρουσιάστηκε σ’ αυτήν ο άγγελος και της είπε: «Χαίρε εσύ, προικισμένη με τη χάρη του Θεού. Ο Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ’ τον Θεό είσαι εσύ, περισσότερο από όλες τις γυναίκες». Εκείνη μόλις τον είδε ταράχτηκε με τα λόγια του και προσπαθούσε να εξηγήσει τι σήμαινε ο χαιρετισμός αυτό. Ο άγγελος της είπε: «Μη φοβάσαι, Μαριάμ, ο Θεός σού έδωσε τη χάρη του∙ και να, θα μείνεις έγκυος, θα γεννήσεις γιο και θα τον ονομάσεις Ιησού. Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του Υψίστου. Σ’ αυτόν θα δώσει ο Κύριος ο Θεός τον θρόνο του Δαβίδ, του προπάτορά του. Θα βασιλέψει για πάντα στους απογόνους του Ιακώβ και η βασιλεία του δε θα έχει τέλος». Η Μαριάμ τότε ρώτησε τον άγγελο: «Πώς θα μου συμβεί αυτό, αφού δεν έχω συζυγικές σχέσεις με άνδρα;» Και ο άγγελος της απάντησε: «Το Άγιο Πνεύμα θα έρθει επάνω σου και η δύναμη του Θεού θα σε καλύψει∙ γι’ αυτό και το άγιο παιδί που θα γεννήσεις θα ονομαστεί Υιός Θεού. Μάθε ακόμη ότι η συγγενής σου Ελισάβετ συνέλαβε γιο στα γηρατειά της, κι έτσι, αυτή που την αποκαλούσαν στείρα βρίσκεται τώρα στον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης. Για τον Θεό τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο». Η Μαριάμ τότε είπε: «Είμαι μια δούλη του Κυρίου∙ ας γίνει το θέλημά του σ’ εμένα όπως μου το είπες». Κι έφυγε από αυτήν ο άγγελος. Λκ 1, 26-38

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3

 

Η ομάδα σας θα προσπαθήσει τώρα μετά από όσα είδαμε και γνωρίσαμε να μετασχηματίσει το κείμενο του Ευαγγελισμού σε ένα ποίημα ή μια προσευχή              ( δική σας επιλογή). 

Ενεργοποιείστε τη φαντασία σας, τα συναισθήματα που σας δημιουργήθηκαν αλλά και τις γνώσεις που αποκτήσατε. Μην ξεχάσετε να βάλετε  τίτλο

 

                                

……………………………………………..

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 



 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου