ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Ενανθρώπιση – Χριστός
Ο Θεός ανάμεσα στους ανθρώπους: Ο Ιησούς δωδεκαετής στο Ναό
ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
1.
Οι μαθητές να συναισθανθούν τον Ιησού ως
έναν έφηβο, συνομίληκό τους, όμοιο αλλά και τόσο διαφορετικό
2. Να περιγράφουν μέσα από στιγμιότυπα της ζωής του Ιησού τη μοναδικότητά του ως τέλειου Θεού και τέλειου ανθρώπου ( δωδεκαετής στον ναό)
Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:
ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Σκέψου, Γράψε, Συζήτησε, Μοιράσου (Think, Write, Pair, Share/ TWPS)
Ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει το θέμα «Τι σημαίνει να είμαι έφηβος»
Σκέψου: Κάθε μαθητής στοχάζεται μόνος
Γράψε:
Καταγραφή των προσωπικών ιδεών, σκέψεων, λέξεων
Συζήτησε: Σε δυάδες οι μαθητές συζητούν τις ατομικές τους απόψεις και, αν χρειαστεί, τις αναθεωρούν και διαμορφώνουν μια βέλτιστη λύση, υιοθετώντας μια περιεκτική και εμπεριστατωμένη κοινή άποψη που εκφράζει τη δυάδα.
Μοιράσου: Παρουσίαση των ιδεών από κάθε δυάδα σε όλη την τάξη. Συζήτηση στην ολομέλεια.
ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: “Τι σε κάνει να το λες αυτό;” (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού) Η επεξεργασία γίνεται με δύο ερωτήματα: “Τι συμβαίνει;” “Τι σε κάνει να το λες αυτό;”
Από τον ζωγράφο Heinrich Hofmann (1824-1911),
1884. Πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
Ο εκπαιδευτικός δίνει οπτικό ερέθισμα, πίνακα ζωγραφικής του ζωγράφου Heinrich Hofmann «Ο Ιησούς δωδεκαετής στο Ναό». Μοιράζει χαρτάκια post – it .Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα που προβάλλεται στον προτζέκτορα και απαντούν σε ομάδες των τεσσάρων στα ερωτήματα που τους δόθηκαν: α) τι συμβαίνει? και β) τι σε κάνει να το λες αυτό? Ο γραμματέας της ομάδας γράφει τις απαντήσεις της ομάδας και κολλάει τα χαρτάκια στον πίνακα. Γίνεται ανάγνωσή τους από τον εκπαιδευτικό.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ:
1.Επεξεργασία βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες
2. 5Π και 1Γ
Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες. Δίνεται σε φύλλο εργασίας το βιβλικό κείμενο (Λκ. 2, 41-52) ο Ιησούς δωδεκαετής στο Ναό. Εναλλακτικά η κάθε ομάδα βρίσκει το χωρίο και το διαβάζει μέσα από τις Καινές Διαθήκες που τους έχουμε μοιράσει. Απαντούν στις δραστηριότητες που ακολουθούν το κείμενο.
ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Μετασχηματισμός κειμένου σε τέχνη: Ο Ιησούς δωδεκαετής. ( Λειτουργεί και ως δραστηριότητα αξιολόγησης)
Μετασχηματισμός κειμένου. Το κείμενο μετασχηματίζεται γλωσσικά:
Α΄ ομάδα το μετατρέπει σε είδηση σε εφημερίδα
Β΄ ομάδα σε ρεπορτάζ
Γ΄ ομάδα σε ποίημα
Δ΄ ομάδα: σε πίνακα ζωγραφικής
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Ο Ιησούς δωδεκαετής στο Ναό
Κάθε χρόνο, τη γιορτή του Πάσχα οι γονείς του Ιησού πήγαιναν στην Ιερουσαλήμ. Όταν έγινε δώδεκα χρονών, ανέβηκαν στα Ιεροσόλυμα, στη γιορτή, όπως συνήθιζαν. Όταν τέλειωσε η γιορτή και γύριζαν πίσω, το παιδί ο Ιησούς παρέμεινε στην Ιερουσαλήμ, χωρίς να το ξέρουν ο Ιωσήφ και η μητέρα του. Νομίζοντας ότι ήταν μέσα στο πλήθος των προσκυνητών, περπάτησαν μιας μέρας δρόμο και ύστερα άρχισαν να τον αναζητούν ανάμεσα στους συγγενείς και τους γνωστούς. Δεν τον βρήκαν, όμως, και γύρισαν στην Ιερουσαλήμ να τον αναζητήσουν. Τον βρήκαν ύστερα από τρεις μέρες στο ναό καθισμένον ανάμεσα στους νομοδιδασκάλους, να τους ακούει και να τους κάνει ερωτήσεις. Όλοι όσοι τον άκουγαν έμεναν κατάπληκτοι για τη νοημοσύνη και τις απαντήσεις του. Μόλις τον είδαν οι γονείς του, απόρησαν, και η μητέρα του τού είπε: «Παιδί μου, γιατί μας το ’κανες αυτό; Ο πατέρας σου κι εγώ σε αναζητούσαμε με πολλή αγωνία». Ο Ιησούς τους απάντησε: «Γιατί με αναζητούσατε; Δεν ξέρατε ότι πρέπει να βρίσκομαι στο σπίτι του Πατέρα μου;» Εκείνοι όμως δεν κατάλαβαν τα λόγια που τους είπε.
Ο Ιησούς κατέβηκε μαζί τους και ήρθε στη Ναζαρέτ και ζούσε κοντά τους με υπακοή. Η μητέρα του όμως διατηρούσε μέσα στην καρδιά της όλα αυτά τα λόγια. Ο Ιησούς μεγάλωνε και πρόκοβε στη σοφία, και η χάρη που είχε ευαρεστούσε το Θεό και τους ανθρώπους.
Δραστηριότητα 1:
Είστε Ιουδαίοι προσκυνητές στον Ναό των Ιεροσολύμων και είδατε το περιστατικό με τον μικρό Χριστό να τον ψάχνουν οι γονείς του στον Ναό των Ιεροσολύμων
Με βάση την προσωπική σας μαρτυρία αλλά και με όσα διαβάσατε στο κείμενο:
Περιγράψτε το περιστατικό που συνέβη όταν ο Χριστός ήταν 12 ετών
Πού έγινε: (πόλη, μέρος) …………………………………………………………………………
Πότε έγινε: …………………………………………………………………………………………………
Ποια πρόσωπα συμμετείχαν:……………………………………………………………………
Ποια συναισθήματα είχαν: ……………………………………………………………………..
Ποια ήταν η απάντηση που έδωσε ο Χριστός στους γονείς του: …………………………………………………………………………………………………………………………
Γιατί απάντησε με αυτά τα λόγια? Τί φανέρωναν για τον εαυτό του και τη σχέση του με το Θεό? ………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Δραστηριότητα 2:
Διαβάστε προσεκτικά τις παρακάτω πληροφορίες που δίνονται για τον Ιησού μέχρι την δημόσια δράση του. Με βάση αυτές αλλά και με το πρώτο κείμενο που είδατε μπορείτε να φανταστείτε πως περνούσε την ημέρα του ο Ιησούς ως συνομήλικος σας? Προσπαθήστε να περιγράψετε την εξωτερική του εμφάνιση, την εργασία του, την καθημερινότητά του ή ότι άλλο νομίζετε εσείς. Γράψτε ένα σύντομο κείμενο.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Λιγοστές είναι οι πληροφορίες για τον Ιησού μέχρι τη δημόσια δράση του:
• Η καθημερινή του ζωή πρέπει να ήταν η συνηθισμένη για μια ιουδαϊκή οικογένεια πολυμελή, όπως αυτή του Ιωσήφ.
• Μητρική του γλώσσα ήταν η αραμαϊκή, μια διάλεκτος της συριακής. Μπορούσε να διαβάζει και να ερμηνεύει την αρχαία εβραϊκή γλώσσα της Π. Διαθήκης. Γνώριζε μάλλον αρκετά καλά την ελληνιστική, τη δημοτική της τότε ελληνικής. Ίσως είχε και λίγες γνώσεις της ρωμαϊκής γλώσσας.
• Από την οικογένεια και από το σχολείο της συναγωγής έμαθε να διαβάζει και να μελετά την Παλαιά Διαθήκη και διδάχτηκε τις θρησκευτικές παραδόσεις.
• Δεν σπούδασε σε ειδικές σχολές θεολογία, γνώριζε όμως πολύ καλά τις απόψεις των νομοδιδασκάλων.
• Έζησε μόνιμα στη Ναζαρέτ. Από κει, λόγω του επαγγέλματός του, περιόδευε στα περίχωρα και πήγε και άλλες φορές για προσκύνημα στην Ιερουσαλήμ (βλ. και μαθ. 2, 4γ).
• Από τις μετακινήσεις και την επικοινωνία του με αρκετό κόσμο γνώριζε καλά την καθημερινή ζωή, καθώς και τη φύση.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
Μετά από όσα γνωρίσαμε και αναλύσαμε θα προσπαθήσετε να μετασχηματίσετε το κείμενο :
ΟΜΑΔΑ Α΄
Εργάζεστε στην εφημερίδα « Ο Κόσμος» . Ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας σας ζητάει να γράψετε ένα άρθρο/ είδηση που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον του κόσμου. Μετατρέψετε το κείμενο σε μια είδηση για εφημερίδα. Πως θα ήταν αλήθεια? Βάλτε τίτλο και ότι άλλο νομίζετε εσείς.
ΟΜΑΔΑ Β΄
Είστε δημοσιογράφοι και μάθατε μια είδηση, για ένα περιστατικό που γονείς έχασαν το παιδί τους σε γιορτή σε μια πόλη. Πηγαίνετε να πάρετε συνέντευξη για να έχετε ένα ολοκληρωμένο ρεπορτάζ που πρέπει να το παρουσιάσετε στο κεντρικό δελτίο των ειδήσεων των 8 μ.μ.
ΟΜΑΔΑ Γ΄
Είστε ένας μεγάλος ,διάσημος ποιητής. Το κείμενο που μόλις διαβάσατε σας κέντρισε το ενδιαφέρον και σας ενέπνευσε για να ξεκινήσετε και να γράψετε ένα νέο ποίημα .Δημιουργείστε το!
ΟΜΑΔΑ Δ΄
Το περιστατικό με τους γονείς να ψάχνουν τον Ιησού αλλά και η στάση του, όπως και όσα τους είπε, σας έχει εντυπωσιάσει…. Έχετε ζωγραφίσει πολλά θέματα αλλά αυτό θα θέλετε να το αποτυπώστε δημιουργώντας έναν πίνακα ζωγραφικής !Ξεκινήστε……
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου