ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Εκκλησία – Λατρεία – Αγία Γραφή Διωγμοί, μαρτύρια και ανεξιθρησκία.
Κατακόμβες
ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1 ώρα
Μπορεί να γίνει και 2η ώρα με την παρουσίαση των εργασιών των παιδιών . Επίσης μπορούμε να δείξουμε βίντεο την κατακόμβη του Αγίου Καλλίστου ή της Μήλου
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
1. Να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία των κατακομβών.
2. Να αντιληφθούν τους λόγους για τους οποίους οι κατακόμβες έγιναν σύμβολο ηρωισμού των πρώτων Χριστιανών.
3.Να διερευνήσουν τις κατακόμβες και να συγκεντρώσουν ιστορικές πληροφορίες και εικαστικό υλικό (Τέχνη, Ιστορία, Γεωγραφία)
4. Να ασκηθούν σε δεξιότητες ανεύρεσης, επιλογής, διαχείρισης και παρουσίασης πληροφοριών.
ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Ιδεοθύελλα (Brainstorming)
Πραγματοποιείται καταιγισμός ιδεών με τη λέξη κατακόμβες με στόχο να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών και να ανασυρθεί η προϋπάρχουσα γνώση.
ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Βλέπω/ισχυρίζομαι/αναρωτιέμαι (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)
Οι μαθητές-τριες επεξεργάζονται σταδιακά μια φωτογραφία με την κατακόμβη του Αγίου Καλίστου σε τρία στάδια απαντώντας τις εξής ερωτήσεις: α)” τι βλέπω;” β) “τι νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;”. Ανά ζεύγος καταγράφουν όλες τις απαντήσεις δημιουργώντας τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων. Έτσι σταδιακά οι μαθητές/τριες εισέρχονται σε βαθύτερες πτυχές του θέματος, οι οποίες μέσω απλής παρατήρησης δεν θα εντοπίζονταν. Η Τεχνική αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί και σε ομαδοσυνεργασία.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Ιστοεξερεύνηση: Κατακόμβες, κοιμητήρια και καταφύγια.
Συγκεκριμένη έρευνα μέσω της χρήσης του διαδικτύου και πλοήγησης σε διαδικτυακούς ιστοτόπους, σχετικά με το προς επεξεργασία θέμα. Χρησιμοποιείται παράλληλα φύλλο εργασίας, στις ερωτήσεις του οποίου, οι μαθητές και μαθήτριες απαντούν βάσει των δεδομένων που συλλέγουν, αξιολογούν και παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.
ΕΦΑΡΜΟΖΩΝΤΑΣ: Παγωμένη εικόνα/Δυναμικές εικόνες
Ομάδα μαθητών/τριών, χρησιμοποιώντας τα σώματά τους, δημιουργούν μια εικόνα που αποκρυσταλλώνει ένα θέμα και τα συναισθήματα ή σκέψεις: χριστιανοί στην περίοδο των διωγμών καταφεύγουν στις κατακόμβες
Αφετηρία ή ερέθισμα μπορεί να έχουν μια φωτογραφία, Η τεχνική δίνει τη δυνατότητα στους/τις μαθητές/τριες που δημιουργούν την εικόνα να εστιάσουν στο σημαντικό, ενώ οι υπόλοιποι/ες μαθητές/τριες ασκούνται στην ερμηνεία της. Μπορεί να συνεχιστεί με τη συμμετοχή των υπόλοιπων παιδιών, που μέχρι τότε ήταν παρατηρητές: ένας/μία μπαίνει στον χώρο και παίρνει μια στάση. Μετά μπαίνει και κάποιος-α άλλος-η για να συμπληρώνει την εικόνα, παίρνοντας μια στάση κοντά ή μακριά. Κατόπιν, ένας άλλος/μια άλλη συμπληρώνει την εικόνα κ.λπ. Τα παραπάνω γίνονται χωρίς κανείς/καμιά να σχολιάζει, να υποδεικνύει ή να εξηγεί τις προθέσεις του/της. Η υπόλοιπη ομάδα συζητά τη σύνθεση που προέκυψε, π.χ. ποιοι είναι, πού είναι, τι σχέση έχουν, τι έχει συμβεί λίγο πριν, τι θα συμβεί μετά κλπ. Με αυτήν την τεχνική μπορεί επίσης να φτιαχτεί μια σειρά από διαδοχικές εικόνες που να διηγούνται μια ιστορία ή μια κατάσταση που θα εισηγηθεί ο/η εκπαιδευτικός. Επίσης μπορεί να συνδυαστεί με την τεχνική “ανίχνευση σκέψης” και στη συνέχεια, αν κρίνεται κατάλληλο, μπορεί τα μέλη της εικόνας να ζωντανέψουν και να «παίξουν» τη συνέχεια της ιστορίας που εισηγήθηκαν οι παρατηρητές. Η άσκηση αυτή μπορεί να επεκταθεί ώστε όλα τα μέλη της ομάδας να πάρουν τελικά μέρος στη σύνθεση, φτιάχνοντας πιθανώς μια ιστορία.
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑ Α΄
ΥΠΟΘΕΜΑ: Η ιστορία των κατακομβών
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ:
............................................................. ..............................................................
.............................................................. ..............................................................
............................................................... ...............................................................
Θα χρησιμοποιήσετε μια μηχανή αναζήτησης για να περιηγηθείτε σε κάποιες ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο και στον Επεξεργαστή Κειμένου ή το Πρόγραμμα Παρουσιάσεων να απαντήσετε στις ερωτήσεις.
Προτεινόμενες ιστοσελίδες:
- Βικιπαίδεια, τίτλος "Κατακόμβες", διεύθυνση https://el.wikipedia.org/wiki/Κατακόμβες
- Φωτόδεντρο, τίτλος "Εννοιολογικός χάρτης: Οι κατακόμβες", διεύθυνση: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/1123?locale=el
- Οι χριστιανικές κατακόμβες της Ρώμης, Η ιστορία των κατακομβών", διεύθυνση: https://www.mixanitouxronou.gr/i-mistikes-katakomves-tis-romis-pou-echoun-mikos-20-chlm-ke-tessera-epipeda-eki-thaftikan-chiliades-christiani-ta-lipsana-ton-opion-poulithikan-apo-timvorichous/
Αφού μελετήσετε προσεκτικά τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1) Τι ήταν οι κατακόμβες; Δώστε μία γενική περιγραφή του εσωτερικού τους.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2) Ποια ήταν η χρήση τους;
.................................................................................................................. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ............................................................................................................................................................................................................................................................
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Β
ΥΠΟΘΕΜΑ: Συμβολικές απεικονίσεις με θρησκευτικό περιεχόμενο
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ:
.............................................................. ..............................................................
.............................................................. ...............................................................
................................................................ .................................................................
Θα χρησιμοποιήσετε μια μηχανή αναζήτησης για να περιηγηθείτε σε κάποιες ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο και στον Επεξεργαστή Κειμένου ή το Πρόγραμμα Παρουσιάσεων για να απαντήσετε στις ερωτήσεις.
Προτεινόμενες ιστοσελίδες:
- Φωτόδεντρο, τίτλος "Συλλογή εικόνων: Συμβολικές απεικονίσεις με θρησκευτικό περιεχόμενο", διεύθυνση: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/4478
Αφού μελετήσετε προσεκτικά τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες να απαντήσετε στις παρακάτω
ερωτήσεις:
- Τι ήταν οι κρύπτες; Ποια η χρήση τους;
.................................................................................................................
................................................................................................................
.................................................................................................................
2. Με ποιες απεικονίσεις (τοιχογραφίες) ήταν διακοσμημένες οι κατακόμβες και τι συμβόλιζαν αυτές; Χρησιμοποιούμε κάποιες από αυτές σήμερα μέσα στους ναούς μας;
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
...................................................................................................................
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ Γ
ΥΠΟΘΕΜΑ:
Μηνύματα από τα έγκατα της γης-γεωγραφικές τοποθεσίες που βρέθηκαν κατακόμβες
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ:
........................................................... ................................................................
........................................................... ................................................................
........................................................... ..................................................................
...........................................................
Θα χρησιμοποιήσετε μια μηχανή αναζήτησης για να περιηγηθείτε σε κάποιες ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο και τον Επεξεργαστή Κειμένου ή το Πρόγραμμα Παρουσιάσεων για να απαντήσετε στις ερωτήσεις.
Προτεινόμενες ιστοσελίδες:
- https://www.mixanitouxronou.gr/i-entiposiakes-katakomves-tis-milou-opou- thaftikan-8-chiliades-christiani-echoun-mikos-184-metra-ke-tis-echtisan-i-douli-ton-orichion-pou-itan-christiani/
- http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/5991?locale=el
Αφού μελετήσετε προσεκτικά τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Σε ποιες περιοχές βρέθηκαν κατακόμβες; (Ελλάδα-Εξωτερικό)
.................................................................................................................
. ................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
..................................................................................................................
2. Γιατί οι κατακόμβες είναι ένα διαχρονικό σύμβολο ηρωισμού;
.................................................................................................................
................................................................................................................
.................................................................................................................
........................................................
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου