6 Μαρ 2024

Δέκα Εντολές ( Δεκάλογος)

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Οι δέκα εντολές ( δεκάλογος)

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.     Οι μαθητές να γνωρίσουν μέσα από βιβλικές αφηγήσεις την ανάγκη των ανθρώπων για καθοδήγηση από το Θεό.

2.     Να κατανοήσουν τη σημασία και το ρόλο των νόμων στη ζωή του ανθρώπου

3.     Να μπορούν να αντιλαμβάνονται τις θλιβερές συνέπειες από την έλλειψη των νόμων στην καθημερινή μας ζωή.

 

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Προβολή βίντεο και ιδεοθύελλα

Προβάλλουμε ένα μονόλεπτο βίντεο από έναν αγώνα μπάσκετ. Ζητάμε από τα παιδιά ανά δυο να σχολιάσουν τους κανόνες του παιχνιδιού  ( αριθμό ατόμων, θέση που έχουν, φάουλ, …..). Στη συνέχεια τους θέτουμε τον προβληματισμό: πως φαντάζονται πως θα ήταν το παιχνίδι αν δεν υπήρχαν κανόνες. Έτσι οι μαθητές έρχονται σε μια πρώτη επαφή με την έννοια των κανόνων που υπάρχουν σε κάθε πτυχή της ζωής μας.

https://www.youtube.com/watch?v=mMFD5MNFQ-0

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Τοποθέτηση απέναντι στο κείμενο

Σε κείμενο (νόμοι που ισχύουν σήμερα)  που τους δίνεται σε φ.ε., οι μαθητές αποτυπώνουν με επιχειρήματα τη στάση και τις σκέψεις τους

Χωρίζουμε την τάξη σε ομάδες και δίνουμε σε όλες φύλλο εργασίας με διαφορετικούς νόμους που ισχύουν σήμερα στη χώρα μας.  Ζητούμε να απαντήσουν στις ερωτήσεις που υπάρχουν στο φ.ε. και στη συνέχεια αυτός που έχει οριστεί ως αναγνώστης να μας τις διαβάσει. Οι μαθητές αρχίζουν να κατανοούν τη σημασία  και αξία των κανόνων και ορίων.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία  βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες

Μοιράζω στα παιδιά το δεύτερο φύλλο εργασίας με το βιβλικό κείμενο των δέκα εντολών (Εξ. 20). Αφού το επεξεργαστούν απαντούν σε ερωτήσεις, στις οποίες υπάρχει διακύμανση δυσκολίας. Τα παιδιά κατανοούν πλέον την ανάγκη των ανθρώπων να έχουν κανόνες, όρια, νόμους σε κάθε εποχή.  Συνειδητοποιούν ότι αυτό  διευκολύνει ουσιαστικά τη ζωή τους αλλά και τους κάνει να ζουν πιο όμορφα.

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Δημιουργία ημερολογίου, δημιουργία δεκάλογου

Η τάξη χωρίζεται σε 5 ομάδες Σε κάθε μια δίνεται διαφορετικό φ.ε. για να το επεξεργαστούν. Στο τέλος της ώρας παρουσιάζουν όλες οι ομάδες.

Α ΟΜΑΔΑ: Δημιουργία ημερολογίου με σημαντικούς κανόνες που πρέπει να ακολουθούν καθημερινά      ( επίσημους ή άτυπους)

Β ΟΜΑΔΑ: Σχολιασμός μιας φράσης, παίρνοντας στάση- θέση απέναντι σε έναν νόμο

Γ ΟΜΑΔΑ: Επανεξετάζοντας τους σχολικούς κανόνες…..δημιουργία δεκάλογου του σχολείου μου

Δ ΟΜΑΔΑ: Ρόλος δημοσιογράφου : ερευνούν αν οι άνθρωποι σήμερα τηρούν τις εντολές του Θεού 

E OMAΔA: Δημιουργία καταλόγου με κανόνες που ρυθμίζουν την φιλία  ανάμεσα σε φίλους


                                                          ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1

 

Αφού διαβάσετε προσεκτικά τους παρακάτω νόμους να απαντήσετε στις  ερωτήσεις:

1.    Συζητήστε στην ομάδα σας  και γράψτε σε ποιους τομείς της ζωής μας υπάρχουν κανόνες?

………………………………………………………………………………..

2.    Ποια είναι η σημασία και αξία των κανόνων και ορίων?

………………………………………………………………………………..

3.    Με τους κανόνες νιώθουμε πιεσμένοι και περιορισμένοι ή αντίθετα μπαίνουν όρια για να είναι πιο ευτυχισμένη η ζωή μας? Αιτιολογείστε

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4.    Η μη τήρηση και εφαρμογή των νόμων τι αποτελέσματα πιστεύετε πως θα έχει?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

ΝΟΜΟΙ

·       Άρθρο 299 - Ποινικός Κώδικας - Ανθρωποκτονία με πρόθεση

1. Όποιος με πρόθεση σκότωσε άλλον, με ισόβια κάθειρξη.

2. Αν η πράξη αποφασίστηκε και εκτελέστηκε σε βρασμό ψυχικής ορμής, επιβάλλεται η ποινή της πρόσκαιρης κάθειρξης.

·       Άρθρο 308 - Ποινικός Κώδικας (Νόμος 4619/2019) - Σωματική βλάβη

Όποιος προξενεί σε άλλον σωματική κάκωση ή βλάβη της υγείας του τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή. Αν η κάκωση ή βλάβη της υγείας που του προξένησε είναι εντελώς ελαφρά, τιμωρείται με χρηματική ποινή ή παροχή κοινωφελούς εργασίας.

·       Άρθρο 372 - Ποινικός Κώδικας – Κλοπή

Όποιος αφαιρεί ξένο (ολικά ή εν μέρει) κινητό πράγμα από την κατοχή άλλου με σκοπό να το ιδιοποιηθεί παράνομα, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών· και αν το αντικείμενο της κλοπής είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών.

·       Άρθρο 42 - Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας - Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών

Απαγορεύεται η οδήγηση κάθε οδικού οχήματος σε οδηγό, ο οποίος βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης τους ενδέχεται να επηρεάζουν την οδηγητική ικανότητα του οδηγού.

·       Ν.1566/85 παρ.3, αρθ.2

Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο δημοτικό σχολείο και στο γυμνάσιο, εφόσον ο μαθητής δεν έχει υπερβεί το 16ο έτος της ηλικίας του. Όποιος έχει την επιμέλεια του προσώπου του ανηλίκου και παραλείπει την εγγραφή ή την εποπτεία του ως προς τη φοίτηση τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα.

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

Διαβάστε προσεκτικά το βιβλικό κείμενο σύμφωνα με το οποίο ο Θεός έδωσε στο Μωυσή τις 10 εντολές. Στη συνέχεια απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν:

1.    Γιατί πιστεύετε δόθηκαν οι εντολές?

…………………………………………………………………………………………………………………………..

2.    Ποιες σχέσεις ρυθμίζουν οι 4 πρώτες και ποιες οι 6 επόμενες?

………………………………………………………………………………………………………………………….

3.    Πως πιστεύετε πως επέδρασαν στη ζωή της κοινωνίας εκείνης της εποχής?

……………………………………………………………………………………………………………………….

4.    Συγκρίνετε τους νόμους αυτούς με τους σημερινούς . Παρατηρείτε ομοιότητες –διαφορές?

…………………………………………………………………………………………………………………….

5.    Χρειάζεται ο άνθρωπος να έχει κανόνες? Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

……………………………………………………………………………………………………………………..

 

Οι Δέκα Εντολές

 

 

Πολλές εβδομάδες μετά την έξοδο των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο, έφτασαν στο όρος Σινά και κατασκήνωσαν στους πρόποδες του βουνού.

Μέρες αργότερα, άρχισαν βροντές και αστραπές. Ένα πυκνό σύννεφο ήρθε και κάθισε πάνω στο βουνό. Ένας δυνατός ήχος ακουγόταν, ενώ καπνός και φωτιά ανέβαιναν από το σύννεφο. Όλοι φοβήθηκαν πολύ.

Ο Μωυσής είπε στον λαό: «Θα ανεβώ στο βουνό. Ο Θεός θέλει εκεί να μου μιλήσει. Περιμένετε εδώ ώσπου να γυρίσω». Ο Μωυσής ξεκίνησε. Μπήκε στο σύννεφο και ανέβηκε στην κορυφή. Εκεί έμεινε σαράντα μερόνυχτα.

Πάνω στο βουνό, ο Θεός μίλησε με τον Μωυσή και του έδωσε τις δέκα εντολές.

1. «Εγώ είναι ο Κύριος, ο Θεός σου, που σε έβγαλα από την Αίγυπτο. Δεν θα υπάρχουν για σένα άλλοι θεοί εκτός από μένα.

2. Δεν θα κατασκευάσεις για σένα είδωλα άλλων θεών. Δεν θα τα προσκυνάς ούτε θα τα λατρεύεις.

3. Δεν θα προφέρεις για κανένα λόγο το όνομα του Κυρίου, του Θεού σου.

4. Να τηρείς την αργία κάθε έβδομη μέρα της εβδομάδας. Είναι μια άγια μέρα που ανήκει στον Θεό.

5. Να τιμάς τον πατέρα σου και τη μητέρα σου.

6. Δεν θα φονεύσεις.

8. Δεν θα κλέψεις.

9. Δεν θα καταθέσεις ψεύτικη μαρτυρία ενάντια στον συνάνθρωπό σου.

10. Δεν θα επιθυμήσεις τίποτε από αυτά που ανήκουν στον συνάνθρωπό σου: το σπίτι του, τη γυναίκα του, τον δούλο του, τα ζώα του ή οτιδήποτε ανήκει σ’ αυτό

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3

 

Α ΟΜΑΔΑ:

Μια ολόκληρη ημέρα με κανόνες

Διαλέξτε μια ημέρα της εβδομάδας και δημιουργήστε ένα ημερολόγιο σημειώνοντας τους κανόνες που πρέπει να ακολουθήσετε. Σκεφτείτε όλους τους κανόνες που σου υπαγορεύουν πώς να συμπεριφερθείς ή τι πρέπει να κάνεις, για παράδειγμα:

  • όταν βρίσκεσαι σπίτι με την οικογένειά σου,
  • όταν συναντάς τους φίλους σου,
  • όταν αγοράζεις κάτι σε ένα κατάστημα,
  • όταν μετακινείσαι στην πόλη.
  • Όταν είσαι στο σχολείο
  • κ.λ.π.

Σκέψου ποιοι κανόνες έχουν θεσπιστεί ως επίσημοι κανόνες, και ποιοι υπάρχουν ως άγραφοι, άτυποι κανόνες. Για παράδειγμα, οι σχολικοί κανόνες είναι επίσημοι. Κανόνες που μας υπαγορεύουν πώς να συμπεριφερόμαστε στο τραπέζι, ή όταν είμαστε μαζί με την οικογένειά μας, είναι άτυποι.

Ώρα

Κανόνας

Επίσημος/ άτυπος

07:00

 

 

08:00

 

 

09:00

 

 

10:00

 

 

11:00

 

 

12:00

 

 

13:00

 

 

14:00

 

 

15:00

 

 

14:00

 

 

15:00

 

 

16:00

 

 

17:00

 

 

18:00

 

 

19:00

 

 

20:00

 

 

21:00

 

 

22:00

 

 

23:00

 

 

24:00

 

 

 

 

Β ΟΜΑΔΑ:

Σας δίνεται ο παρακάτω νόμος:

Όλα τα κορίτσια που είναι γεννημένα τον Φεβρουάριο θα περάσουν σε όποια σχολή επιθυμούν στο Α.Ε.Ι. χωρίς εξετάσεις

Σχολιάστε και πάρτε θέση απέναντι στο νόμο

Ø  Είναι δίκαιος/ άδικος, αιτιολογείστε

Ø  Ποιους εξυπηρετεί?

Ø  Δημιουργεί ενότητα ή συγκρούσεις και γιατί?

Ø  Ποιες αρχές πιστεύετε είναι απαραίτητες για την προστασία ενάντια στην αδικία?

...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Γ ΟΜΑΔΑ

Επανεξετάζοντας και παρατηρώντας τους σχολικούς κανόνες με το φακό των δικαιωμάτων του παιδιού να δημιουργήσετε έναν δεκάλογο , 10 κανόνες που θα είναι καλό να ισχύουν στο σχολείο για την ομαλή λειτουργία του και την ευχάριστη ζωή μέσα σε αυτό. Προσπαθήστε να μην ξεκινάνε οι φράσεις με το μην… , να…… Αντικαταστήστε αυτές τις λέξεις με άλλες όπως π.χ. Καλό θα ήταν…, Είναι χρήσιμο…, Θα μας εξυπηρετούσε…. Ή άλλες…..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

       Δ ΟΜΑΔΑ

Είστε  δημοσιογράφοι    και  κάνετε μια  έρευνα  σχετικά  με  την  τήρηση  ή  όχι  των  εντολών  του  Θεού  από  τους  σημερινούς  ανθρώπους.Δημιουργήστε ερωτήσεις και πιθανές απαντήσεις

Καταγράψτε   3 εντολές  που  οι  περισσότεροι  άνθρωποι  δυσκολεύονται  να  ακολουθήσουν  και να αναφέρετε  γιατί.

Το κείμενο μπορεί να γίνει και σε μορφή διαλόγου.

 

 


 Ε ΟΜΑΔΑ

 

Είστε μία ομάδα φίλων . Συζητήστε μεταξύ σας και δημιουργήστε έναν κατάλογο που να περιέχει 5 κανόνες/ εντολές που να ρυθμίζουν τη φιλία σας, αναλύοντάς  και εξηγώντας τες.Μπορείτε να πάρετε  στοιχεία από την παρακάτω φωτογραφία και εννοείται πως μπορείτε να βάλετε όποια άλλα (στοιχεία- εντολές ) νομίζετε εσείς ότι χαρακτηρίζουν τη σχέση σας

 

 Τι σημαίνει Φιλία;










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου