ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Ενανθρώπιση – Χριστός
Ο Θεός ανάμεσα στους ανθρώπους: Βάπτιση Χριστού
ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
1. Οι μαθητές να συνδέουν την ενανθρώπηση του Υιού του Θεού με την υπόσχεση του Θεού για τη σωτηρία όλων των ανθρώπων.
2. Να περιγράφουν μέσα από στιγμιότυπα της ζωής του Ιησού τη μοναδικότητά του ως τέλειου Θεού και τέλειου ανθρώπου (Γέννηση)
Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:
ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Ιδεοθύελλα με τη λέξη «βάπτιση»
Ο εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα τη λέξη βάπτιση και οι μαθητές αυθόρμητα λένε λέξεις ή φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό σχετικές με το θέμα. Καταγράφονται όλες από τον εκπαιδευτικό και στη συνέχεια γίνεται μια πρώτη κατηγοριοποίησή τους.
Εναλλακτικά και αν υπάρχει τεχνολογικός εξοπλισμός, η πρώτη δραστηριότητα μπορεί να γίνει με το Συννεφόλεξο( word cloud) με τη χρήση του mentimeter.com. Προβάλλουμε στον προτζέκτορα τη λέξη: Βάπτιση» και ζητάμε από τους μαθητές να πληκτρολογήσουν λέξεις-κλειδιά που τους έρχονται στο μυαλό σχετικές με το υπό συζήτηση θέμα . Οι απαντήσεις τους καταγράφονται στην εφαρμογή και δημιουργείται ένα «Συννεφόλεξο» με βάση αυτές, το οποίο παρουσιάζεται στην οθόνη του κεντρικού υπολογιστή για να το βλέπουν όλοι. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης για τις προτάσεις των παιδιών.
ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: “Τι σε κάνει να το λες αυτό;” (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού) Προβολή εικόνων με θέμα τη βάπτιση.
Δίνονται στους μαθητές φωτογραφίες με ανθρώπους να βαφτίζονται. Χωρισμένοι σε ομάδες καταγράφουν σκέψεις και ερωτήματα γύρω από αυτά που παρατηρούν. Η επεξεργασία γίνεται με δύο ερωτήματα: “Τι συμβαίνει;” “Τι σε κάνει να το λες αυτό;” Με την τεχνική αυτή τα παιδιά ανακαλύπτουν ότι το βίωμα σχετίζεται με τη νέα γνώση. Γίνεται μια πρώτη γνωριμία και όχι βαθύτερη ανάλυση της νέας γνώσης.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ:
1. Επεξεργασία βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες
2. Βλέπω/ισχυρίζομαι /αναρωτιέμαι (τεχνική έντεχνου συλλογισμού):
Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες. Δίνεται σε φύλλο εργασίας το βιβλικό κείμενο (Ιω.1, 29-34 , Μτθ. 3,13-17) η Βάπτιση του Ιησού, με ερωτήσεις που προάγουν την κριτική σκέψη και συνδέονται με δημιουργικές δραστηριότητες. Εναλλακτικά η κάθε ομάδα βρίσκει το χωρίο και το διαβάζει μέσα από τις Καινές Διαθήκες που τους έχουμε μοιράσει. Απαντούν στις δραστηριότητες που ακολουθούν το κείμενο.
Στη συνέχεια οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα της Βάπτισης του Χριστού και αφού την παρατηρήσουν ,προσπαθούν ανά δυο να αναγνωρίσουν στοιχεία που είδαμε στο ευαγγελικό κείμενο ( πρόσωπα, τοποθεσία….) Γίνεται ανάλυση της εικόνας.
ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: ΑΒΓ
Οι μαθητές ομαδικά χρησιμοποιούν τα γράμματα του αλφάβητου ή μια λέξη για να δημιουργήσουν μια ακροστιχίδα - λίστα με λέξεις ή μικρές φράσεις που σχετίζονται με το θέμα. Με αυτή την τεχνική συνοψίζεται το περιεχόμενο ενός μαθήματος.
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Παρακάτω σας δίνεται το βιβλικό κείμενο που αναφέρεται στη Βάπτιση του Χριστού. Διαβάστε το προσεκτικά και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν.
Την άλλη μέρα, ο Ιωάννης βλέπει τον Ιησού να έρχεται προς το μέρος του και λέει: «Αυτός είναι ο αμνός του Θεού, που παίρνει πάνω του την αμαρτία των ανθρώπων. Γι’ αυτόν σας μίλησα όταν είπα, “ύστερα από μένα έρχεται ένας που είναι ανώτερός μου, γιατί υπήρχε πριν εγώ να γεννηθώ”. Εγώ κάποτε δεν τον ήξερα ποιος είναι. Για να τον γνωρίσει όμως ο Ισραήλ, γι’ αυτό ήρθα εγώ και βαφτίζω με νερό».(Iω.1,29-31)
Ο Ιωάννης όμως τον εμπόδιζε λέγοντας του: «Εγώ έχω ανάγκη να βαπτιστώ από σένα κι έρχεσαι εσύ σε μένα;» Ο Ιησούς όμως του αποκρίθηκε: «Ας τα αφήσουμε τώρα αυτά, γιατί πρέπει να εκπληρώσουμε και οι δυο μας ό,τι προβλέπει το σχέδιο του Θεού». Τότε ο Ιωάννης τον άφησε να βαπτιστεί. Βαπτίστηκε, λοιπόν, ο Ιησούς και αμέσως βγήκε από το νερό. Και αμέσως άνοιξαν οι ουρανοί και είδε το Πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι να κατεβαίνει και να έρχεται πάνω του. Ακούστηκε τότε μια φωνή από τα ουράνια που έλεγε: «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου. (Ματθαίος 3. 13-17)
Κι ο Ιωάννης διακήρυξε δημόσια και είπε: «Είδα το Πνεύμα να κατεβαίνει σαν περιστέρι από τον ουρανό και να μένει πάνω του. Εγώ δεν τον ήξερα ποιος ήταν, αυτός όμως που με έστειλε να βαφτίζω με νερό, αυτός μου είπε: “εκείνος που πάνω του θα δεις να κατεβαίνει και να μένει το Πνεύμα, αυτός είναι που βαφτίζει με Άγιο Πνεύμα”. Κι αυτό εγώ το είδα· και διακήρυξα δημόσια πως αυτός είναι ο Υιός του Θεού». ».(Iω.1,32-34)
Ø Ποια πρόσωπα παίρνουν μέρος στο περιστατικό της βάπτισης?
……………………………………………………………………………………………………..
Ø Ποιές είναι οι ενέργειες και τα λόγια των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας ( πως φανερώνεται το καθένα πρόσωπο)?
……………………………………………………………………………………………………….
Ø Πως δικαιολογείτε εσείς την επιμονή του Χριστού να βαπτιστεί από έναν απλό άνθρωπο? Είχε ανάγκη από μετάνοια και βάπτισμα?
………………………………………………………………………………..
Ø Πως αντιλαμβάνεστε τις εκφράσεις: «αμέσως βγήκε από το νερό», «αμέσως άνοιξαν οι ουρανοί». Δώστε μια ερμηνεία
……………………………………………………………………………………………………………..
Ø Με τη βάπτιση εγκαινιάζεται η καινούρια ανθρωπότητα με αρχηγό το Χριστό και συντελείται η αναγέννηση των ανθρώπων. Εντοπίστε μέσα στο κείμενο φράσεις ή λέξεις που να δείχνουν τι είδους αρχηγός αυτής της ανθρωπότητας θα είναι.
………………………………………………………………………………………………………………..
Δραστηριότητα 2
Παρατηρήστε προσεκτικά στον προτζέκτορα την εικόνα της Βάπτισης που προβάλλεται. Γράψτε η κάθε ομάδα ποια στοιχεία που είδαμε στο ευαγγελικό κείμενο ( πρόσωπα, τοποθεσία, αντικείμενα, ….) μπορείτε να τα αναγνωρίσετε σε αυτήν.
Στοιχεία που είδα στο ευαγγελικό κείμενο και τα αναγνωρίζω: |
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
ΑΒΓ
Με βάση όσα είδαμε και αναλύσαμε στην ενότητα σήμερα, ομαδικά προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε τα γράμματα του αλφάβητου ή μια λέξη για να δημιουργήσετε μια ακροστιχίδα - λίστα με λέξεις ή μικρές φράσεις που σχετίζονται με το θέμα.
Σας δίνω ένα παράδειγμα:
Θ(ΕΟΣ)................. Είναι ο Τριαδικός … |
Ε(ΘΙΜΑ)................. Έχουμε πολλά από αυτά σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας την ημέρα των Θεοφανίων |
Ο(ΥΡΑΝΟΙ)………………………………… «Άνοιξαν οι ………..και εμφανίστηκε το πνεύμα του Θεού σαν περιστέρι..» |
Σ(ΤΑΥΡΟ)……………………………… Την ημέρα των Θεοφανίων ο ιερέας ρίχνει τον ……. στα νερά |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου