8 Απρ 2024

Πεντηκοστή

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Εκκλησία – Λατρεία – Αγία Γραφή, Η Εκκλησία του Χριστού στην ιστορία.

Πεντηκοστή

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1

 Η Πεντηκοστή του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου - Art22

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.     Οι μαθητές να αναγνωρίζουν την ιστορική φανέρωση της Εκκλησίας κατά την Πεντηκοστή και τα γεγονότα που συνέβησαν την ημέρα αυτή

2.     Να γνωρίσουν τη δυναμική συμβολή του Αγίου Πνεύματος στην ίδρυση και πορεία της εκκλησίας καθώς και στους ανθρώπους

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Κοιτάζω/βρίσκω 5 λέξεις/επαναλαμβάνω (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)

Οι μαθητές-τριες παρατηρούν για δύο λεπτά μια εικόνα που προβάλλεται στον βιντεοπροβολέα και δείχνει μια φωτογραφία γενεθλίων. Στη  συνέχεια καταγράφουν πέντε λέξεις, συναισθήματα ή φράσεις σχετικές με την παρατήρηση αυτή. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται για άλλα δυο λεπτά και με την προσθήκη νέων πέντε λέξεων.  Ρωτάμε αν γνωρίζουν πότε έχει γενέθλια η εκκλησία ( την έννοια την γνωρίζουν από το προηγούμενο μάθημα)

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Βλέπω/ισχυρίζομαι/αναρωτιέμαι (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)

Οι μαθητές-τριες επεξεργάζονται σταδιακά την εικόνα της Πεντηκοστής σε τρία στάδια απαντώντας τις εξής ερωτήσεις: α)” τι βλέπω;” β) “τι νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;”. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει όλες τις απαντήσεις δημιουργώντας τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων. Έτσι σταδιακά οι μαθητές/τριες εισέρχονται σε βαθύτερες πτυχές του έργου και ανακαλύπτουν τις ερμηνείες του, οι οποίες μέσω απλής παρατήρησης δεν θα εντοπίζονταν. Η Τεχνική αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί και σε ομαδοσυνεργασία.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: 1. Επεξεργασία κειμένου με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες  2.Τεχνική 5Π και 1Γ

 Δίνεται  το κείμενο των Πράξεων 2,1-13 το γεγονός της Πεντηκοστής, που συνοδεύεται με φύλλο εργασίας και με ερωτήσεις που προάγουν την κριτική σκέψη και υποστηρίζουν/συνδέονται με δημιουργικές δραστηριότητες.

Εναλλακτικά μοιράζουμε στις ομάδες τις Καινές Διαθήκες και βρίσκουν το συγκεκριμένο χωρίο. Το διαβάζουν και στη συνέχεια απαντούν στις ερωτήσεις του φ.ε.

Αφού οι μαθητές επεξεργαστούν τις ερωτήσεις συζητάμε για:

ü  Επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος/αν έρχεται και σήμερα το Άγιο Πνεύμα

ü  Ποια ήταν τα αποτελέσματα της καθόδου?

1.     Μεταμόρφωση μαθητών/ Πως ήταν μετά τη σύλληψη του Ιησού- πως είναι τώρα?

2.      Ενότητα μέσα από την αποδοχή της ετερότητας/ μιλούν γλώσσες/ πύργος Βαβέλ

3.     Κήρυγμα Απ. Πέτρου- Βαπτίστηκαν 3000 χριστιανοί/ Γενέθλια ημέρα εκκλησίας

 

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Μετατροπή κειμένου σε τέχνη

Δίνουμε στους μαθητές ένα κείμενο –προσευχή Αφρικανών για το Άγιο Πνεύμα για να δουν πως το  αντιλαμβάνονται εκεί. Παίρνοντας αφορμή από αυτό αλλά και από το κείμενο ζητάμε να δημιουργήσουν ένα δικό τους ποίημα ή μια ζωγραφιά.

Σαν το αίμα στις φλέβες

Στις ύστερες μέρες σου δω κάτω στη γη μας είχες υποσχεθεί

Πως θα έστελνες τ Παράκλητο πνεύμα σου να μείνει ανάμεσά μας.

Γνωρίζουμε λοιπόν πως το πνεύμα σου πνέει πάντα πάνω στη γη μας.

Όμως εμείς δεν το αισθανόμαστε

Πολλοί το νιώθουν σαν άνεμο ή κάτι σαν αίσθημα,

Άφησε το πνεύμα σου να εισχωρήσει στη ζωή μας, να μπει και να κυλήσει όπως το αίμα μεσα στις φλέβες μας, για να αναζωογονηθούμε και να εκπληρώσουμε το θέλημά σου.

Άφησε το πνεύμα σου να πνεύσει πάνω στις πλούσιες χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής για να γίνουν οι άνθρωποι εκεί πιο ταπεινόφρονες.

Άφησέ το να πνεύσει πάνω στις χώρες των ερυθρόδερμων για να πάψουν πια οι άνθρωποι εκεί να υποφέρουν.

Άφησέ το να πνεύσει πάνω στην Αφρική΄

Για να γευτούν κι εδώ οι άνθρωποι την ελευθερία αληθινά.

Στον κόσμο υπάρχουν πλήθος φωνές και πνεύματα

Εκεί όμως θέλουμε τη δική σου μόνο φωνή να ακούμε

Και μόνο το δικό σου πνεύμα να δεχόμαστε.

Αμήν

 

(Περιοδικό «Πάντα τα Έθνη» τεύχος 40,δ΄τρίμηνο 1991)

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Δραστηριότητα 1

Σας δίνεται το παρακάτω κείμενο από το βιβλίο  των Πράξεων των Αποστόλων 2,1-13. Η ομάδα σας αφού το διαβάσει να συμπληρώσει το παρακάτω πλαίσιο:

5Π και 1Γ

Ποιο είναι το γεγονός?

 

Που συνέβη?

 

Πότε έγινε?

 

Ποιοι ήταν παρόντες?

 

Πως συνέβη?

 

Γιατί συνέβη?

 

 

Δραστηριότητα 2

Χάρτης

Προέλευση των Ιουδαίων για τον εορτασμό της Πεντηκοστής

Δείτε στο χάρτη που προβάλλεται στον βιντεοπροβολέα τις τοποθεσίες από τις οποίες προήλθαν οι ευσεβείς Ιουδαίοι, για να συμμετάσχουν στην εβραϊκή γιορτή της Πεντηκοστής στην Ιερουσαλήμ.

Ø  Σημειώστε τις και καταγράψτε τις

......................................................................................................................................................

Ø  Τι σας κάνει να πιστεύετε για το γεγονός της Πεντηκοστής, το ότι προσήλθαν οι άνθρωποι από τόσο διαφορετικές περιοχές και πολιτισμούς?

....................................................................................................................................................

 Δραστηριότητα 3

Απαντήστε στις ερωτήσεις:

Ø  Ποιο ήταν το περίεργο/ θαυμαστό γεγονός που συνέβη?

…………………………………………………………………………………………………………

Ø  Τι συνέπειες είχε η παρουσία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή των ανθρώπων? Ποιές έχει σήμερα? Αναλύστε το

1.    Μεταμόρφωση …………………………………………………………………………..

2.    Ενότητα …………………………………………………………………………………….

Ø  Ποιο ήταν το αποτέλεσμα από αυτήν την ημέρα?

…………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

7 Απρ 2024

Εκκλησία

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Εκκλησία – Λατρεία – Αγία Γραφή, Η Εκκλησία του Χριστού στην ιστορία.

Έννοια και σκοπός της εκκλησίας

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1

 Μέσα στην Εκκλησία είμαστε όλοι ένα και ο Χριστός κεφαλή – Όσιος Πορφύριος  ο Καυσοκαλυβίτης

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.    Οι μαθητές να αντιλαμβάνονται την έννοια της Εκκλησίας και το σκοπό της καθώς και τη σχέση της με την ιστορία.

2.    Να εκτιμούν ότι η Εκκλησία ως σώμα Χριστού είναι μέρος του σχεδίου του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου.

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Ιδεοθύελλα με τη λέξη « Εκκλησία»

Ο εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα τη λέξη Εκκλησία. Ζητάει από τους μαθητές να πουν τι τους έρχεται στο μυαλό με τη λέξη αυτή. Καταγράφει όλες τις απαντήσεις στον πίνακα. Οι μαθητές καλούνται μέσα από τη δραστηριότητα  αυτή να αναβιώσουν κάτι που έχει σχέση με την εμπειρία τους.  Στη συνέχεια προκαλείται  διάλογος με στόχο να γίνει ένα πρώτο ξεκαθάρισμα της «θύελλας των ιδεών», βλέποντας αν γνωρίζουν και πόσο καλά τι σημαίνει η λεξη αυτή και πόσο σημαντική θέση κατέχει στη ζωή και στη σκέψη μας.

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Γραμμή ιστορίας της ανθρωπότητας

Ο εκπαιδευτικός χαράσσει μια ευθεία γραμμή στο πάτωμα από τη μια άκρη ως την άλλη.  Αυτή είναι η ιστοριογραμμή της ανθρωπότητας. Από τη μια η αρχή με τη δημιουργία του κόσμου, κι από την άλλη το έτος που ζούμε 2024. Γίνονται ερωτήσεις στους μαθητές με διάδραση με σκοπό να αντιληφθούν τη σχέση της εκκλησίας με την ιστορία του κόσμου.

J  Ποιο πρόσωπο με τη γέννησή του άλλαξε τον τρόπο που μετράμε το χρόνο? Ένας μαθητής να σηκωθεί και να σταθεί πάνω στη γραμμή για να χωρίσουμε κι εμείς π.χ. και μ.Χ.

J  Κάποιος να σταθεί στο 2024 π.Χ. και ένας άλλος στο 2024 μ.Χ. Συζητάμε την τοποθέτησή τους. Τα παιδιά κάθονται

J  Ο Χριστός στα 30 του άρχισε τη διδασκαλία του. Ποιοι βρίσκονταν μαζί του, κοντά του? Πως ονομάζονταν?

J  Πόσοι ήταν και ποιος ήταν ο ρόλος τους, τι έκαναν?

Με αυτόν τον τρόπο εισάγουμε τους μαθητές στην πρώτη ομάδα χριστιανών με αρχηγό τον Χριστό. Αυτή η ομάδα λίγο πριν σταυρωθεί ο Χριστός, δέχτηκε μια πρόσκληση …ας δούμε πιο αναλυτικά τι τους προσκάλεσε ο Χριστός να κάνουν!

 ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία  κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες

Ο εκπαιδευτικός δίνει φύλλο εργασίας στους μαθητές με 3 κείμενα και αντίστοιχες ερωτήσεις για να επεξεργαστούν, οι οποίες προάγουν την κριτική ικανότητά τους.

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Σιωπηρό ερέθισμα με κείμενο

Ο  εκπαιδευτικός προβάλλει στον πίνακα το εξής κείμενο: «Ένας χριστιανός μόνος δεν είναι χριστιανός» (έννοια της κοινότητας, αδελφοσύνης) και περιμένει αντίδραση των μαθητών-τριών. Ανταλλάσσονται εντυπώσεις.

Εναλλακτικά:

Συνέντευξη

Οι μαθητές με αφορμή το θέμα που μελετούν προετοιμάζουν ερωτήσεις προκειμένου να πάρουν συνέντευξη από 5 άτομα ρωτώντας τους: «Τι εννοούμε όταν μιλάμε για εκκλησία, τι είναι?» Τις επεξεργάζονται σε ομάδες και ορίζεται εκπρόσωπος που θα τις απευθύνει και άλλοι μαθητές που θα απαντούν.

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Δραστηριότητα 1

Σας δίνεται στο φ.ε. ένα κείμενο. Η ομάδα σας αφού το διαβάσει να απαντήσει στις ερωτήσεις που ακολουθούν

14Όταν ήρθε η ώρα του δείπνου, ο Ιησούς κάθισε στο τραπέζι μαζί με τους δώδεκα αποστόλους. 15«Πάρα πολύ επιθύμησα», τους είπε, «αυτό το πασχαλινό δείπνο να το φάω μαζί σας πριν από το θάνατό μου. 16Σας βεβαιώνω πως δε θα το ξαναφάω μαζί σας, ωσότου αυτό βρει την αληθινή πληρότητά του στη βασιλεία του Θεού». 17Ύστερα πήρε το ποτήρι, έκανε ευχαριστήρια προσευχή και είπε: «Πάρτε το αυτό και μοιράστε το μεταξύ σας· 18σας λέω πως από ’δω και πέρα δε θα ξαναπιώ απ’ τον καρπό του αμπελιού, ώσπου να έρθει η βασιλεία του Θεού». 19Ύστερα πήρε ψωμί και, αφού έκανε ευχαριστήρια προσευχή, το κομμάτιασε και τους το έδωσε λέγοντας: «Αυτό είναι το σώμα μου, που παραδίνεται για χάρη σας· αυτό που κάνω τώρα, να το κάνετε στην ανάμνησή μου». 20Το ίδιο, μετά το δείπνο, πήρε και το ποτήρι λέγοντας: «Αυτό το ποτήρι είναι η νέα διαθήκη, που επισφραγίζεται με το αίμα μου το οποίο χύνεται για χάρη σας. Λκ. 22,14-20

Ø  Τι έκανε ο Χριστός στο τραπέζι?( ενέργειες και κινήσεις)

………………………………………………………………………………………………………………………..

Ø  Τι τους προσκαλεί να κάνουν?

………………………………………………………………………………………………………………………….

Ø  Πότε και ποιοι να το κάνουν? Μόνο οι απόστολοι?

………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Όλοι μαζί, η ομάδα των χριστιανών μαζεύεται και κάνουν ότι τους ζήτησε ο Χριστός. Τι ενώνει τους χριστιανούς?

………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Όλοι μαζί, μια ομάδα, ένα σώμα πως ονομάζονται και ποιος είναι ο σκοπός τους ?

…………………………………………………………………………………………………………………….

Ø  Γράψτε έναν ορισμό για τη λέξη ¨εκκλησία¨

……………………………………………………………………………………………………………………

 

Δραστηριότητα 2

Σας δίνεται ένα δεύτερο κείμενο που έγραψε ο Απ. Παύλος. Αφού το διαβάσετε να απαντήσετε στις ερωτήσεις.

Ένα σώμα με πολλά μέλη

12 Ο Χριστός μοιάζει με το σώμα, που ενώ είναι ένα, έχει πολλά μέλη· και όλα τα μέλη του ενός σώματος, αν και είναι πολλά, αποτελούν ένα σώμα. 13Κι εμείς όλοι, είτε Ιουδαίοι είτε μη Ιουδαίοι, είτε δούλοι είτε ελεύθεροι, γίναμε με το βάπτισμα δια του ενός Πνεύματος ένα σώμα, και όλοι ποτιστήκαμε από ένα και το αυτό Πνεύμα.

14Γιατί, βέβαια, το σώμα δεν αποτελείται από ένα μέλος αλλά από πολλά. 15Αν έλεγε το πόδι: «Εγώ δεν είμαι χέρι, άρα δεν ανήκω στο σώμα», θα έπαυε μολαταύτα να ανήκει στο σώμα; 16Κι αν έλεγε το αυτί: «Εγώ δεν είμαι μάτι, άρα δεν ανήκω στο σώμα», θα έπαυε μολαταύτα να ανήκει στο σώμα; 17Αν όλο το σώμα δεν ήταν παρά ένα μάτι, πώς θα μπορούσε κανείς ν’ ακούσει; Αν όλο το σώμα δεν ήταν παρά ένα αυτί, πώς θα μπορούσαμε να οσφρανθούμε; 18Ο Θεός όμως τοποθέτησε στο σώμα το καθένα από τα μέλη όπως αυτός θέλησε. 19Αν όλα ήταν ένα μονάχα μέλος, θα υπήρχε πουθενά το σώμα; 20Ενώ τώρα υπάρχουν πολλά μέλη, αλλά ένα μόνο σώμα. 21Και δεν μπορεί να πει το μάτι στο χέρι: «Εγώ δεν έχω την ανάγκη σου», ούτε το κεφάλι στα πόδια: «Δεν σας χρειάζομαι». 22Αντίθετα, τα μέλη του σώματος που φαίνονται να είναι τα πιο αδύναμα, αυτά είναι τα πιο αναγκαία· 23κι εκείνα τα μέλη του σώματος που τα έχουμε σε λιγότερη υπόληψη, αυτά τα περιποιούμαστε περισσότερο· και τα άλλα, που δεν είναι παρουσιάσιμα, τα περιβάλλουμε με περισσή φροντίδα, που δεν τη χρειάζονται τα άλλα, τα παρουσιάσιμα μέλη. 24Ο Θεός συναρμολόγησε το σώμα δίνοντας μεγαλύτερη τιμή στα μέλη εκείνα που υστερούν.

25Έτσι ώστε να μην υπάρχει πόλεμος μέσα στο σώμα, αλλά τα μέλη να φροντίζουν το ένα το άλλο. 26Πραγματικά, όταν υποφέρει ένα μέλος, συμπάσχουν όλα τα υπόλοιπα μέλη· κι όταν τιμάται ένα μέλος, χαίρονται μαζί του όλα τα υπόλοιπα μέλη. Α΄Κορ. 12,12-26

ü  Με τι παρομοιάζει την εκκλησία ο Απ. Παύλος?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

ü  Το σώμα της εκκλησίας είναι μόνο υλικό?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Η εκκλησία αποτελείται μόνο από ανθρώπους? Για να δούμε ένα τελευταίο κείμενο για να το διαπιστώσουμε ….και να βγάλουμε έναν σωστό ορισμό!

Δραστηριότητα 3

15«Αν με αγαπάτε, τηρήστε τις εντολές μου. 16Κι εγώ θα παρακαλέσω τον Πατέρα να σας δώσει άλλον Παράκλητο, το Πνεύμα της Αλήθειας, ώστε να είναι για πάντα μαζί σας. 17Το Πνεύμα αυτό δεν μπορεί να το δεχτεί ο κόσμος, γιατί ούτε το διακρίνει ούτε το γνωρίζει· εσείς το γνωρίζετε, γιατί μένει κοντά σας και θα υπάρχει μέσα σας. 18Δε θα σας αφήσω ορφανούς· θα ξανάρθω κοντά σας. 19Σε λίγο ο κόσμος δεν θα με βλέπει πια, εσείς όμως θα με βλέπετε, γιατί εγώ εξακολουθώ να ζω· το ίδιο κι εσείς θα ζείτε. 20Όταν έρθει εκείνη η μέρα, θα το καταλάβετε ότι εγώ είμαι αχώριστος από τον Πατέρα, κι εσείς από μένα, κι εγώ από σας. 21Εκείνος που κρατάει τις εντολές μου και τις εκτελεί, αυτός με αγαπάει· κι αυτός που με αγαπάει θ’ αγαπηθεί από τον Πατέρα μου, κι εγώ θα τον αγαπήσω και θα του φανερώσω τον εαυτό μου». Ιω. 14,15-21

Ø  Τι υπόσχεται ο Χριστός στους πιστούς?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Το σώμα των χριστιανών δεν αποτελείται μόνο από ανθρώπους? Ποιός/ποιοι άλλοι είναι?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Μετά από όσα είδαμε έναν ολοκληρωμένο ορισμό για το τι είναι εκκλησία

   …………………………………………………………………………………………………………………………………………