ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Ενανθρώπιση-Χριστός Ο Χριστός αγαπάει όλους τους ανθρώπους:
Ο Χριστός υπερασπίζεται και εξυψώνει τις γυναίκες
ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 2
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
1. Οι μαθητές να εκτιμούν τη σημασία που έχει η αποδοχή των γυναικών ως ισότιμων με τους άντρες από τον Χριστό.
2. Να κατανοήσουν πώς η θρησκευτική πεποίθηση μπορεί να επηρεάσει τις κοινωνικές πρακτικές και πεποιθήσεις.
ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Τοποθέτηση απέναντι στο κείμενο
Δίνεται στους μαθητές κείμενο, άρθρο από εφημερίδα. Τα παιδιά αποτυπώνουν με επιχειρήματα τη στάση και τις σκέψεις τους (Τι μ’ ενοχλεί, τι μ’ αρέσει; Ποια πρόταση μ’ αγγίζει, ποια μου προκαλεί αντίδραση;)
Ελεύθερο το κορίτσι που φυλακίστηκε... επειδή ήθελε να δει βόλεϊ!
Ελεύθερη αφέθηκε η Ιρανή Γκόντσε Γκαβάμι, η οποία είχε φυλακιστεί πέρυσι το καλοκαίρι επειδή ήθελε να παρακολουθήσει έναν αγώνα βόλεϊ ανδρών στο Ιραν. Πλήρωσε το πρόστιμο που της επέβαλε το δικαστήριο (περίπου 2.700 ευρώ), βγήκε από τη φυλακή αλλά δεν μπορεί να φύγει από τη χώρα πριν το 2016.
Το νέο ανακοίνωσε ο αδερφός της με
μήνυμα του στο διαδίκτυο.
Εγραψε: "Σήμερα μπορώ να σας πω ότι Γκόντσε είναι
ελεύθερη! Όπως γιορτάζαμε το ιρανικό νέο έτος, η ιρανική κυβέρνηση αφάνισε το
υπόλοιπο της ποινής της αδελφής μου. Η Γκόντσε δεν θα πρέπει να περάσει άλλη
μια μέρα, άλλη μία ώρα στη φυλακή.
Αυτές είναι καταπληκτικές ειδήσεις και ήθελα να
τις μάθετε από μένα αμέσως. Σταθήκατε δίπλα μας κατά τη διάρκεια αυτών των
δύσκολων μηνών. Δώσατε στην οικογένεια μου κουράγιο και ελπίδα. Η αβεβαιότητα
του φθινοπώρου και τα μαύρα σύννεφα του χειμώνα έχουν φύγει. Ο ήλιος και πάλι
εδώ και λάμπει για την οικογένειά μου. Η άνοιξη είναι εδώ.
Η μαμά μου έχει γίνει τελικά ξανά ευτυχισμένη
και έχει βρει και πάλι την ειρήνη. Η μαμά μου και εγώ δεν θα ξεχάσουμε τη
γενναιόδωρη υποστήριξή σας και σας ευχαριστώ ειλικρινά. Μαζί φέραμε την Γκόντσε
στο σπίτι. Η Γκόντσε μου ζήτησε, επίσης, να σας ευχαριστήσω όλους για την
υποστήριξή σας.
Αυτή ήταν η καλύτερη άνοιξη για την οικογένειά
μου. Ας ελπίσουμε ότι αυτή η άνοιξη φέρνει την ευτυχία και την ειρήνη σε όλους
τους Ιρανούς και όλους εσάς”.
https://www.sport-fm.gr/article/sports/volley/epitelous-eleutheri-i-gkabami/3080081
ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Βλέπω/ισχυρίζομαι/αναρωτιέμαι (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)
Οι
μαθητές χωρισμένοι ανά 4 επεξεργάζονται σταδιακά σε τρία στάδια φωτογραφίες που
υπάρχουν στο φύλλο εργασίας, δείχνοντας γυναίκες από διαφορετικές χώρες σχετικά
με τα δικαιώματα τους απαντώντας τις εξής ερωτήσεις: α)” τι βλέπω;” β) “τι
νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;”. Στο φ.ε. που τους δίνεται καταγράφουν όλες τις
απαντήσεις δημιουργώντας τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων. Έτσι
σταδιακά οι μαθητές εισέρχονται σε βαθύτερες πτυχές του θέματος. Αν θέλουμε μπορούμε να ζητήσουμε να βάλουν έναν τίτλο σε κάθε εικόνα.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία κειμένου με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες
Κείμενο που συνοδεύεται με φύλλο εργασίας με ερωτήσεις που προάγουν την κριτική σκέψη και υποστηρίζουν/συνδέονται με δημιουργικές δραστηριότητες.
Μετά την επεξεργασία του κειμένου μπορεί να γίνει μια ζωγραφιά στον πίνακα μιας γυναικείας φιγούρας. Μέσα στο σώμα της γυναίκας γράφουμε τα συναισθήματα που είχε, ενώ από έξω τι πίστευαν οι άλλοι γι αυτήν. Στο τέλος κάτω από τα δικά της συναισθήματα γράφουμε τι ένιωσε μετά την υπεράσπιση του Χριστού. Αν ακολουθήσουμε αυτό το σχέδιο η επόμενη φάση, το εφαρμόζοντας μπορεί να γίνει η τεχνική της δραματοποίησης της περικοπής.
ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Ανίχνευση σκέψης
Οι μαθητές αναπαριστούν τη σκηνή του λιθοβολισμού. Στη διάρκεια της αναπαράστασης, ο εκπαιδευτικός παγώνει τη δράση και καλεί τους/τις μαθητές-τριες να εκφράσουν σε πρώτο πρόσωπο τις σκέψεις που ενδέχεται να κάνουν εκείνη τη στιγμή (π.χ. φοβάμαι...). Οι εσωτερικές σκέψεις του χαρακτήρα αναδύονται μέσα από το άτομο που υποδύεται τον συγκεκριμένο ρόλο ή από τους άλλους-ες συμμετέχοντες-ουσες. Με αυτόν τον τρόπο, αποκαλύπτονται βαθύτερες επιθυμίες και κίνητρα, όπως και αντιφάσεις. Οι μαθητές-τριες μπορούν να αναλύουν ρόλους και καταστάσεις και να διερευνούν σε βάθος τα νοήματα που εμπεριέχει η δράση
Την 2η διδακτική ώρα θα ασχοληθούμε με την παρουσίαση των εργασιών των παιδιών.
Επειδή το θέμα είναι πολύ σημαντικό αλλά και επίκαιρο μπορεί να δοθεί μια εργασία –πρότζεκτ για το σπίτι και να την παρουσιάσουν οι ομάδες την άλλη φορά. Θέματα που μπορούν να επεξεργαστούν είναι:
ü Η θέση της γυναίκας στις άλλες θρησκείες
ü Πως βλέπουν τη γυναίκα σήμερα στη διαφήμιση
ü Η θέση της γυναίκας στις χώρες του τρίτου κόσμου
ü Η θέση της γυναίκας στην αρχαία και σύγχρονη εποχή
Τα ίσα δικαιώματα άντρα- γυναίκας
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Βλέπω/ισχυρίζομαι/αναρωτιέμαι (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)
Η ομάδα σας αφού δει προσεκτικά τις παρακάτω εικόνες θα τις επεξεργαστεί σταδιακά σε τρία στάδια. α)” τι βλέπω;” β) “τι νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;”. Παρακάτω θα καταγράψετε όλες τις απαντήσεις δημιουργώντας τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων.
Τι βλέπω |
Τι νομίζω |
Τι αναρωτιέμαι |
|
|
|
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
Δραστηριότητα 1
Σας δίνεται το κείμενο από την Καινή Διαθήκη Ιω. 8,3-11.Αφού το διαβάσετε απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις;
Ø Ποια συναισθήματα φαντάζεστε ότι είχε αυτή η γυναίκα?
…………………………………………………………………………………..
Ø Τι σας κάνει εντύπωση ως προς τον τρόπο που την υπερασπίστηκε ο Χριστός?
………………………………………………………………………………..
Ø Υπογραμμίστε τις φράσεις ή λέξεις που δείχνουν τη στάση του Χριστού προς τη γυναίκα
…………………………………………………………………………………
Ø Ποια φράση σας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ? Αιτιολογείστε
………………………………………………………………………………..
1 Ο δε Ιησούς πήγε στο βουνό των Ελαιών.
2 Και την αυγή ήρθε πάλι στο ιερό, και ολόκληρος ο λαός ερχόταν σ' αυτόν και αφού κάθισε, τους δίδασκε.
3 Οι δε γραμματείς και οι Φαρισαίοι φέρνουν προς αυτόν μια γυναίκα που συνελήφθη να διαπράττει μοιχεία, και, αφού την έστησαν στο μέσον,
4 του λένε: Δάσκαλε, αυτή η γυναίκα συνελήφθη επ' αυτοφώρω διαπράττοντας μοιχεία.
5 Και στον νόμο ο Μωυσής πρόσταξε σε μας, οι γυναίκες αυτού τού είδους να λιθοβολούνται εσύ, λοιπόν, τι λες;
6 Και το έλεγαν αυτό δοκιμάζοντας τον, για να έχουν να τον κατηγορούν. Ο δε Ιησούς, σκύβοντας κάτω, έγραφε με το δάχτυλό του στη γη.
7 Και επειδή επέμεναν ρωτώντας τον, σηκώνοντας το κεφάλι, είπε σ' αυτούς: Όποιος από σας είναι αναμάρτητος, ας ρίξει πρώτος την πέτρα εναντίον της.
8 Και πάλι, σκύβοντας κάτω, έγραφε στη γη.
9 Και εκείνοι, όταν το άκουσαν, και ελεγχόμενοι από τη συνείδηση, έβγαινε ένας-ένας, αρχίζοντας από τους πρεσβύτερους μέχρι τους τελευταίους και ο Ιησούς έμεινε μόνος, και η γυναίκα που στεκόταν στο μέσον.
10 Και όταν ο Ιησούς σήκωσε το κεφάλι, και μη βλέποντας κανέναν, εκτός από τη γυναίκα, της είπε: Γυναίκα, πού είναι εκείνοι οι κατήγοροί σου; Δεν σε καταδίκασε κανένας;
11 Και εκείνη είπε: Κανένας, Κύριε. Και ο Ιησούς είπε σ' αυτήν: Ούτε εγώ σε καταδικάζω πήγαινε, και στο εξής μη αμάρτανε.
Δραστηριότητα 2
Μαθήτριες του Ιησού:
· Ιωάννα του Χουζά
· Μαρία, μητέρα του Ιακώβου και του Ιωσή
· Μαρία η Μαγδαληνή
· Μαρία και Μάρθα , αδερφές του Λαζάρου
· Μαρία του Κλωπά
· Σαλώμη
· Σουσάννα
Ø Ο Χριστός εκείνη την εποχή που η θέση της γυναίκας ήταν τόσο υποβαθμισμένη είχε γυναίκες μαθήτριες. Τι σας κάνει αυτό το γεγονός να σκεφτείτε για το Χριστό?(χαρακτηρισμός του Χριστού)
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Δραστηριότητα 3
Ø Βρείτε παραδείγματα από το σημερινό κόσμο που να αποδεικνύουν ότι οι γυναίκες είναι τώρα σε πολύ καλύτερη θέση από εκείνη της εποχής του Χριστού.
1…………………………………………………………………………………2…………………………………………………………………………………3…………………………………………………………………………………4…………………………………………………………………………………5…………………………………………………………………………………6…………………………………………………………………………………7…………………………………………………………………………………8…………………………………………………………………………………. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου