1 Μαρ 2024

Δημιουργία του ανθρώπου 1

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1η από 3 ώρες 

 Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.     Να εξετάζουν τη δημιουργία του ανθρώπου ως κατ εικόνα βασικό  στοιχείο της ταυτότητας του ανθρώπου

2.     Να ορίζουν την ομοίωση του Θεού ως χριστιανικό ιδεώδες και προορισμό του ανθρώπου

3.     Να εξηγούν τη θεολογική και ηθική σημασία της βιβλικής διήγης για τη δημιουργία του ανθρώπου

4.      Να συνειδητοποιήσουν το ρόλο και τη σημασία που παίζει η ανθρώπινη παρουσία στην πλάση

  

 

          ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ:  Ιδεοθύελλα

 Ο/Η εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα τις λέξεις «Αδάμ» και «Εύα» και καλεί τους μαθητές και μαθήτριες να πουν ή να γράψουν από μία λέξη σχετική που σκέφτηκαν. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις λέξεις στον πίνακα της τάξης και τις ομαδοποιεί.

   ΝΟΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ:  Βλέπω, ισχυρίζομαι (νομίζω), αναρωτιέμαι (Τεχνική  Έντεχνου Συλλογισμού)

  Οι μαθητές-τριες επεξεργάζονται σταδιακά το αντικείμενο της Τέχνης σε τρία στάδια απαντώντας τις εξής ερωτήσεις: α)” τι βλέπω;” β) “τι νομίζω;” γ) “τι αναρωτιέμαι;”. Τα παιδιά, αφού χωριστούν σε ομάδες,  δημιουργούν τρεις στήλες, αντίστοιχες των τριών ερωτημάτων. Έτσι σταδιακά οι μαθητές/τριες εισέρχονται σε βαθύτερες πτυχές του έργου και ανακαλύπτουν τις ερμηνείες του, οι οποίες μέσω απλής παρατήρησης δεν θα εντοπίζονταν.

Στον προτζέκτορα προβάλω την εικόνα της δημιουργίας που υπάρχει στο παρεκκλήσι του Βατικανού

 Η Δημιουργία του Αδάμ του Μιχαήλ Άγγελου στην Καπέλα Σιξτίνα. Η  συγκλονιστική ομορφιά - Cat Is Art

   

      ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ:  Επεξεργασία βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες

Δίνονται στα παιδιά φύλλα εργασίας με δυο κείμενα: 1. της δημιουργίας του   ανθρώπου και 2. της παραβολής των ταλάντων. Ζητείται από τους μαθητές να απαντήσουν τις ερωτήσεις που υπάρχουν στο φ.ε.

         ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ:

   Τεχνική: Λέξεις, σκέψεις στη σειρά

 Η κάθε ομάδα διατυπώνει  σε ένα χαρτί τη γνώμη, τη σκέψη ή την ευχή της για τα παρακάτω ερωτήματα. Τα χαρτιά στερεώνονται με μανταλάκια σε ένα κορδόνι/σχοινί που έχει κρεμαστεί στην τάξη. Όλοι-ες μπορούν να τα διαβάσουν και να συζητήσουν                                        

                                                      ή

Τεχνική: Κάρτες/ Σκέψεις τους γράφονται σε χαρτόνι και στολίζονται καλλιτεχνικά.

Είστε  μαθητής Γυμνασίου.

Ø Πώς μπορείς να μοιάσεις στο Θεό?

Ø  Που μπορώ να βρώ χαρά?

Ø  Πώς μπορώ να δημιουργήσω όμορφες σχέσεις με δικαιοσύνη και αγάπη?

Αντίστοιχα οι άλλες ομάδες// είμαι γιατρός. Δάσκαλος, ζωγράφος, δικηγόρος.

Αυτό μπορεί να λειτουργήσει και με το menti.com όπου θα τεθούν δυο τρεις ερωτήσεις και θα κληθούν οι μαθητές μέσα από τα κινητά τους αφού σκανάρουν τον κωδικό που θα τους δοθεί να απαντήσουν …στη συνέχεια θα φανούν όλες οι απαντήσεις μέσω Προτζέκτορα

 

 

                                                        ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1

 

Διαβάστε το κείμενο της δημιουργίας και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1.    Ποιες  διαφορές υπάρχουν στη δημιουργία του ανθρώπου απ όλα τα άλλα δημιουργήματα?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2.    Ποιος είναι ο προορισμός του ανθρώπου σύμφωνα με το κείμενο?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3.    Υπογραμμίστε τα σημεία που δείχνουν τη θέση- ρόλο του ανθρώπου στον κόσμο.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4.    Ποιες ευθύνες πιστεύετε πως του δημιουργούν σε σχέση με τον Θεό, τον συνάνθρωπο, τον κόσμο?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

5.    Κυκλώστε μια φατσούλα –συναίσθημα που σας δημιουργεί η ανάγνωση του κειμένου και αιτιολογείστε το

Emoji Characters Vector Set Emoticon 3d 库存矢量图(免版税)2056148582 | Shutterstock

…………………………………………………………………………………………………………………………..

       6. Ο άνθρωπος έχει συγγένεια με το Θεό? Βρείτε επιχειρήματα
.       .....................................................................................................................................

Ο Θεός χαρίζει τη ζωή στον άνθρωπο

Είπε ο Θεός: «Ας δημιουργήσουμε τον άνθρωπο σύμφωνα με την εικόνα τη δική μας κι έτσι που να μπορεί να μας μοιάσει · κι ας εξουσιάζει τα ψάρια της θάλασσας, τα πτηνά του ουρανού, τα ζώα και γενικά όλη τη γη και τα ερπετά που σέρνονται πάνω σ' αυτήν»... Τότε ο Κύριος ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο από το χώμα της γης και φύσηξε στο πρόσωπό του πνοή ζωής. Έτσι έγινε ο άνθρωπος ζωντανό πλάσμα. Ύστερα ο Κύριος ο Θεός φύτεψε έναν κήπο στην Εδέμ προς την ανατολή... Πήρε, λοιπόν, ο Κύριος ο Θεός τον άνθρωπο και τον έβαλε μέσα στον κήπο της Εδέμ για να τον καλλιεργεί και να τον προσέχει.

Ο Κύριος έφερε όλα τα ζώα του αγρού και τα πτηνά του ουρανού μπροστά στον άνθρωπο, για να δει πώς θα τα ονομάσει. Και ό,τι όνομα έδινε ο άνθρωπος σε κάθε ζωντανή ύπαρξη, αυτό ήταν και το όνο-μά της. Έδωσε ονόματα σε όλα τα ζώα, στα πτηνά του ουρανού και στα άγρια θηρία.

Ο Κύριος ο Θεός είπε: «Δεν είναι καλό να είναι ο άνθρωπος μόνος. Θα του φτιάξω έναν σύντροφο όμοιονμ' αυτόν»... Τότε ο Κύριος ο Θεός τον έριξε σε βαθύ ύπνο κι αποκοιμήθηκε. Μετά πήρε μια πλευρά του και στη θέση της έβαλε σάρκα. Με την πλευρά που πήρε από τον Αδάμ ο Κύριος ο Θεός έκανε τη γυναίκα και την έφερε στον Αδάμ. Τότε ο Αδάμ είπε: «Αυτό είναι οστό από τα οστά μου και σάρκα από τη σάρκα μου»... Γι' αυτόν το λόγο θα εγκαταλείπει ο άνθρωπος τον πατέρα του και τη μητέρα του και θα ενώνεται με τη γυναίκα του. Και θα γίνονται οι δυο τους ένα σώμα.

Ο Θεός τους ευλόγησε και τους είπε: «Να κάνετε πολλά παιδιά ... να γεμίσετε τη γη και να κυριαρχήσετε σ' αυτήν. Να εξουσιάσετε τα ψάρια της θάλασσας, τα πτηνά του ουρανού και κάθε ζώο που κινείται πάνω στη γη... Να! ... σας δίνω όλα τα φυτά, καθώς και όλα τα δέντρα.».

 

 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

Το κείμενο που ακολουθεί είναι η παραβολή των ταλάντων που είπε ο Κύριος. Αφού το διαβάσετε μπορείτε να σκεφτείτε:

Ø  Με ποιόν τρόπο μπορώ να χρησιμοποιήσω ότι μου δώρισε ο Θεός?

………………………………………………………………………………..

Ø  Πως φαντάζεστε να ήταν ο κόσμος αν η συναναστροφή με τους ανθρώπους είχε ως βάση την δικαιοσύνη, την αγάπη, την ισότητα και την ηθική.

…………………………………………………………………………………

Ø  Μπορούμε να έχουμε ζωντανή και όχι τυπική σχέση με τον Θεό?

………………………………………………………………………………..

                                                Παραβολή των ταλάντων

Είπε ο Κύριος αυτή την παραβολή: «Η βασιλεία του Θεού μοιάζει μ’ έναν άνθρωπο ο οποίος φεύγοντας για ταξίδι, κάλεσε τους δούλους του και τους εμπιστεύτηκε τα υπάρχοντά του. Σ’ άλλον έδωσε πέντε τάλαντα, σ’ άλλον δύο, σ’ άλλον ένα, στον καθένα ανάλογα με την ικανότητά του, κι έφυγε αμέσως για το ταξίδι. Αυτός που έλαβε τα πέντε τάλαντα, πήγε και τα εκμεταλλεύτηκε και κέρδισε άλλα πέντε. Κι αυτός που έλαβε τα δύο τάλαντα, κέρδισε επίσης άλλα δύο. Εκείνος όμως που έλαβε το ένα τάλαντο, πήγε κι έσκαψε στη γη και έκρυψε τα χρήματα του κυρίου του.» Ύστερα από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, γύρισε ο κύριος εκείνων των δούλων και έκανε λογαριασμό μαζί τους. Παρουσιάστηκε τότε εκείνος που είχε λάβει τα πέντε τάλαντα και του έφερε άλλα πέντε. “Κύριε”, του λέει, “μου εμπιστεύτηκες πέντε τάλαντα· κοίτα, κέρδισα μ’ αυτά άλλα πέντε”. Ο κύριός του τού είπε: “εύγε, καλέ και έμπιστε δούλε! Αποδείχτηκες αξιόπιστος στα λίγα, γι’ αυτό θα σου εμπιστευτώ πολλά. Έλα να γιορτάσεις μαζί μου”. Παρουσιάστηκε κι ο άλλος με τα δύο τάλαντα και του είπε: “κύριε, μου εμπιστεύτηκες δύο τάλαντα· κοίτα, κέρδισα άλλα δύο”. Του είπε ο κύριός του: “εύγε, καλέ και έμπιστε δούλε! Αποδείχτηκες αξιόπιστος στα λίγα, γι’ αυτό θα σου εμπιστευτώ πολλά. Έλα να γιορτάσεις μαζί μου”. Παρουσιάστηκε κι εκείνος που είχε λάβει το ένα τάλαντο και του είπε: “κύριε, ήξερα πως είσαι σκληρός άνθρωπος. Θερίζεις εκεί όπου δεν έσπειρες και συνάζεις καρπούς εκεί που δε φύτεψες. Γι’ αυτό φοβήθηκα και πήγα κι έκρυψα το τάλαντό σου στη γη. Ορίστε τα λεφτά σου”. Ο κύριός του τού αποκρίθηκε: “δούλε κακέ και οκνηρέ, ήξερες πως θερίζω όπου δεν έσπειρα, και συνάζω καρπούς απ’ όπου δε φύτεψα! Τότε έπρεπε να βάλεις τα χρήματά μου στην τράπεζα, κι εγώ όταν θα γυρνούσα πίσω, θα τα έπαιρνα με τόκο. Πάρτε του, λοιπόν, το τάλαντο και δώστε το σ’ αυτόν που έχει τα δέκα τάλαντα. Γιατί σε καθέναν που έχει, θα του δοθεί με το παραπάνω και θα ’χει περίσσευμα· ενώ απ’ όποιον δεν έχει, θα του πάρουν και τα λίγα που έχει. Κι αυτόν τον άχρηστο δούλο πετάξτε τον έξω στο σκοτάδι. Εκεί θα κλαίνε, και θα τρίζουν τα δόντια”». Αφού τα είπε όλα αυτά, πρόσθεσε με έμφαση: «Όποιος έχει αυτιά για ν’ ακούει ας τα ακούει».

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου