27 Μαρ 2024

Άσωτος υιός

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Ενανθρώπιση-Χριστός Ο Χριστός αγαπάει όλους τους ανθρώπους: Παραβολή ασώτου ( Σπλαχνικού πατέρα)

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 1η από 3

 Κυριακή του Ασώτου» ή «Παραβολή του Σπλαγχνικού Πατέρα» - Ηλεία Οικονομία

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.    Οι μαθητές να αναγνωρίζουν μέσα από την παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα την άνευ όρων αγάπη που επιδεικνύει ο Θεός ως σπλαχνικός πατέρας για όλους τους ανθρώπους.

2.    Να μάθουν τον νέο τρόπο που εγκαινιάζει ο Χριστός στην προσέγγιση των αμθρώπων

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:1η ώρα

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Δραστηριότητα άμεσης διδασκαλίας : Δάσκαλος σε ρόλο

Ο εκπαιδευτικός αυτοσχεδιάζει διαβάζοντας μια αληθινή ιστορία που δημοσιεύτηκε στον τύπο. Δίνει τη δυνατότητα να προωθεί τη δράση και  θέτει τα ερωτήματα που πρέπει για να κατευθύνει τους μαθητές. Στη συνέχεια οι μαθητές  εκφράζουν τις εντυπώσεις τους, τις απόψεις τους ή τα συναισθήματά τους για το περιστατικό. Με αυτόν τον τρόπο ο εκπαιδευτικός προκαλεί τον διάλογο με στόχο να ενεργοποιήσει τα παιδιά και να τα εισάγει στο θέμα, μέσα από ένα σύγχρονο περιστατικό της καθημερινής ζωής.

Τι σκέψεις έχετε?

Τι συναισθήματα?

Πιστεύετε πως οι γονείς της έκαναν καλά που τη δέχτηκαν πίσω?

«Η 17χρονη Λίνα ήταν  υπόδειγμα παιδιού, σπίτι σχολείο σχολείο σπίτι. Ένα βράδυ γνώρισε έναν συνομήλικο της τοξικομανή. Από τότε άρχισε να βγαίνει, να μην δίνει αναφορά που πάει και τι ώρα θα γυρίσει. Ξεκίνησε και η ίδια τα ναρκωτικά. Άδικα οι γονείς της προσπαθούσαν να την επαναφέρουν στην πραγματική ζωή. Η μικρή έλεγε ότι μισεί του πάντες ακόμα και τους γονείς της… Προσπάθησαν με αυστηρότητα να την «επαναφέρουν» αλλά εκείνη έλεγε ότι την καταστρέφουν και έγινε εχθρική απέναντι τους. Η Λίνα έφυγε ξαφνικά για την Αθήνα. Ναρκωτικά και εύκολο χρήμα. Νυχτερινή εργασία. Έφτασε σε σημείο να κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Όταν η αστυνομία τη συνέλαβε για ναρκωτικά, στράφηκε στους γονείς της και ζήτησε βοήθεια. Οι γονείς της τη δέχτηκαν πίσω στο σπίτι με μεγάλη χαρά και προσπάθησαν  να τη δείξουν πόσο πολύ την αγαπούν.»

 https://evrosonline.gr/i-17chroni-lina-ta-narkotika/

 

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Έντεχνη Συλλογιστική – Artful Thinking: Τι σε κάνει να το λες αυτό? TWS

Ο εκπαιδευτικός δίνει οπτικό ερέθισμα, προβάλλοντας στον προτζέκτορα  το έργο Τέχνης του Soichi Watanabe, “Η επιστροφή του Άσωτου Υιού.

Ζητείται από τους μαθητές να συμπληρώσουν χαρτάκια post – it ανα δυο (TWS), Σκέφτονται (Think), Γράφουν (Write), Απαντούν τα παρακάτω ερωτήματα:

1.     Τι συμβαίνει;

2.     Τι σε κάνει να το λες αυτό;

Και μοιράζονται (Share) τις απαντήσεις τους.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Ξεφυλλίζοντας τη Βίβλο

Ο εκπαιδευτικός δίνει το κείμενο της παραβολής του Ασώτου Υιού σε φύλλα εργασίας. Οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις ομάδες και επεξεργάζονται με ομαδοσυνεργατικό  τρόπο τα φ.ε. που είναι διαφορετικά για κάθε ομάδα.

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Παιχνίδι ρόλων

Ο εκπαιδευτικός δίνει στους μαθητές ρόλους ( πατέρα, μικρου γιου, μεγάλου γιου) με την περιγραφή των βασικών χαρακτηριστικών τους. Οι μαθητές μπαίνουν στους ρόλους που τους ανατίθενται και υποθέτουν ανάλογες κινήσεις και συμπεριφορές. Σκοπός είναι να ανιχνεύουν τις σχέσεις και τις συμπεριφορές που προκύπτουν από τους ρόλους τους.

ή Παγωμένη εικόνα

 τρεις μαθητές καλούνται να κάνουν μια παγωμένη εικόνα εμπνευσμένοι από τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στην  παραβολή.

Εναλλακτικά : Θα σου πω μια ιστορία...

 Οι μαθητές γράφουν ένα πολύ μικρό κείμενο, ένα ημερολόγιο με θέμα : η επιστροφή του ασώτου- το ημερολόγιο των πρωταγωνιστών

Οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις ομάδες και η καθεμία γράφει ένα ημερολόγιο με αφορμή την επιστροφή του ασώτου μέσα από τα μάτια των τριών πρωταγωνιστών: του πατέρα, του υιού και του μεγάλου γιου, προεκτείνοντας τις σκέψεις τους. Μπορούν  να δώσουν το δικό τους τέλος στην ιστορία

 ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1

 

Παρατηρήστε προσεκτικά στον προτζέκτορα  το έργο Τέχνης του Soichi Watanabe, “Η επιστροφή του Άσωτου Υιού».

Με το διπλανό σας συμπληρώστε χαρτάκια post – it

 Και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:

1.    Τι συμβαίνει;

2.    Τι σε κάνει να το λες αυτό;

Κολλήστε τα χαρτάκια στον πίνακα και ανακοινώστε τις απαντήσεις σας στην ολομέλεια

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Α ΟΜΑΔΑ

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ  ΜΑΘΗΤΩΝ:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Αφού διαβάσετε το παρακάτω χωρίο, να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

1.    Ποιοί είναι ο πρωταγωνιστές? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.    Περιγράψτε το χαρακτήρα του ασώτου υιού όπως τον φαντάζεστε

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.    Τι τον κάνει να θέλει να γυρίσει πίσω?

....................................................................................................................................................................................................................................................................

4.    Πως αισθάνεται μετά την επιστροφή του?.

....................................................................................................................................................................................................................................................................

5.  Πιστεύετε ότι αξίζει ο κάθε άνθρωπος τη μετάνοια και τη συγχώρηση?

....................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Β ΟΜΑΔΑ

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ  ΜΑΘΗΤΩΝ

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Αφού διαβάσετε το παρακάτω χωρίο, να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

1.Ποιοί είναι ο πρωταγωνιστές? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.Επισημάνετε τα στοιχεία της διήγησης που αναφέρονται στη συμπεριφορά του πατέρα

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3.Περιγράψτε με δικά σας λόγια τα στοιχεία της προσωπικότητας του πατέρα που θεωρείτε σημαντικότερα

....................................................................................................................................................................................................................................................................

4.Ποιός πιστεύετε πως είναι ο σπλαχνικός πατέρας? Σε ποιόν αναφέρεται?

....................................................................................................................................................................................................................................................................

5.Συμφωνείτε με τη στάση του πατέρα ?Αιτιολογείστε

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Γ ΟΜΑΔΑ

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Αφού διαβάσετε το παρακάτω χωρίο, να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

1.Ποιοί είναι οι πρωταγωνιστές?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.Επισημάνετε τα βασικά στοιχεία που αναφέρονται  για τον μεγάλο γιο της παραβολής

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.Περιγράψτε με δικά σας λόγια ποια στοιχεία της προσωπικότητας του μεγάλου γιου  θεωρείτε σημαντικότερα?

....................................................................................................................................................................................................................................................................

4.Γιατί θυμώνει ο μεγάλος γιος όταν επιστρέφει ο αδερφός του?.

....................................................................................................................................................................................................................................................................

5.Πόσο κοντά στη στάση του μεγάλου αδερφού είναι η δική σας γνώμη?

....................................................................................................................................................................................................................................................................

Λκ.15,11-32

Όλοι οι τελώνες και οι αμαρτωλοί συνήθιζαν να πλησιάζουν τον Ιησού και να τον ακούνε. Οι Φαρισαίοι και οι γραμματείς διαμαρτύρονταν και έλεγαν ότι αυτός δέχεται αμαρτωλούς και τρώει μαζί τους. Εκείνος τότε τους είπε την ακόλουθη παραβολή:

«Κάποιος άνθρωπος είχε δύο γιους. Ο μικρότερος απ’ αυτούς είπε στον πατέρα του: πατέρα, δώσε μου το μερίδιο της περιουσίας που μου αναλογεί· κι εκείνος τους μοίρασε την περιουσία. Ύστερα από λίγες μέρες ο μικρότερος γιος τα μάζεψε όλα κι έφυγε σε χώρα μακρινή. Εκεί σκόρπισε την περιουσία του κάνοντας άσωτη ζωή. Όταν τα ξόδεψε όλα, έτυχε να πέσει μεγάλη πείνα στη χώρα εκείνη, και άρχισε κι αυτός να στερείται. Πήγε λοιπόν κι έγινε εργάτης σε έναν από τους πολίτες εκείνης της χώρας, ο οποίος τον έστειλε στα χωράφια του να βόσκει χοίρους. Έφτασε στο σημείο να θέλει να χορτάσει με τα ξυλοκέρατα που έτρωγαν οι χοίροι, αλλά κανένας δεν του έδινε. Τελικά συνήλθε και είπε: Πόσοι εργάτες του πατέρα μου έχουν περίσσιο ψωμί, κι εγώ εδώ πεθαίνω της πείνας! Θα σηκωθώ και θα πάω στον πατέρα μου και θα του πω: Πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ’ εσένα· δεν είμαι άξιος πια να λέγομαι γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους εργάτες σου. Σηκώθηκε, λοιπόν, και ξεκίνησε να πάει στον πατέρα του.
Ενώ ήταν ακόμη μακριά, τον είδε ο πατέρας του, τον σπλαχνίστηκε, έτρεξε, τον αγκάλιασε σφιχτά και τον καταφιλούσε. Τότε ο γιος του τού είπε: Πατέρα, αμάρτησα στο Θεό και σ’ εσένα και δεν αξίζω να λέγομαι παιδί σου. Ο πατέρας όμως γύρισε στους δούλους του και τους διέταξε: Βγάλτε γρήγορα την καλύτερη στολή και ντύστε τον· φορέστε του δαχτυλίδι στο χέρι και δώστε του υποδήματα. Φέρτε το σιτευτό μοσχάρι και σφάξτε το να φάμε και να ευφρανθούμε, γιατί αυτός ο γιος μου ήταν νεκρός και αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε. Έτσι άρχισαν να ευφραίνονται.
Ο μεγαλύτερος γιος του βρισκόταν στο χωράφι· και καθώς ερχόταν και πλησίαζε στο σπίτι, άκουσε μουσικές και χορούς. Φώναξε, λοιπόν, έναν από τους υπηρέτες και ρώτησε να μάθει τι συμβαίνει. Εκείνος του είπε: γύρισε ο αδερφός σου, κι ο πατέρας σου έσφαξε το σιτευτό μοσχάρι, γιατί του ήρθε πίσω γερός. Αυτός τότε θύμωσε και δεν ήθελε να μπει μέσα. Ο πατέρας του βγήκε και τον παρακαλούσε, εκείνος όμως του αποκρίθηκε: Εγώ τόσα χρόνια σού δουλεύω και ποτέ δεν παράκουσα καμιά εντολή σου· κι όμως σ’ εμένα δεν έδωσες ποτέ ένα κατσίκι για να ευφρανθώ με τους φίλους μου. Όταν όμως ήρθε αυτός ο γιος σου, που κατασπατάλησε την περιουσία σου με πόρνες, έσφαξες για χάρη του το σιτευτό μοσχάρι. Κι ο πατέρας του τού απάντησε: Παιδί μου, εσύ είσαι πάντοτε μαζί μου κι ό,τι είναι δικό μου είναι και δικό σου. Έπρεπε όμως να ευφρανθούμε και να χαρούμε, γιατί ο αδερφός σου αυτός ήταν νεκρός κι αναστήθηκε, ήταν χαμένος και βρέθηκε».

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3

Δραστηριότητα :παιχνίδι ρόλων

ΟΜΑΔΑ Α

Άσωτος γιος

Με βάση όσα είδαμε και αναλύσαμε στην παραβολή του σπλαχνικού πατέρα, επιλέξτε έναν από την ομάδα σας, ο οποίος θα   προσπαθήσει να υποδυθεί το μικρό γιο και να δραματοποιήσει τη σκηνή της επιστροφής του και τη συνάντηση με τον πατέρα του. Οι υπόλοιποι της ομάδας θα συνεργαστείτε για να γράψετε τα λόγια που θα πει ο μικρός γιος.

ΟΜΑΔΑ Β

Πατέρας

Με βάση όσα είδαμε και αναλύσαμε στην παραβολή του σπλαχνικού πατέρα, επιλέξτε έναν από την ομάδα σας, ο οποίος θα   προσπαθήσει να υποδυθεί τον πατέρα και να δραματοποιήσει τη σκηνή υποδοχής του ξενιτεμένου γιου του που επιστρέφει. Οι υπόλοιποι της ομάδας θα συνεργαστείτε για να γράψετε τα λόγια που θα πει ο πατέρας

 

 

 

ΟΜΑΔΑ Γ

Μεγάλος γιος

Με βάση όσα είδαμε και αναλύσαμε στην παραβολή του σπλαχνικού πατέρα, επιλέξτε έναν από την ομάδα σας, ο οποίος θα   προσπαθήσει να υποδυθεί τον μεγάλο γιο  και να δραματοποιήσει τη σκηνή που επιστρέφει και βλέπει το γλέντι για τον αδερφό του. Οι υπόλοιποι της ομάδας θα συνεργαστείτε για να γράψετε τα λόγια που θα πει ο  μεγάλος γιος.

 

Εναλλακτικά : Θα σου πω μια ιστορία...

 Η ομάδα σου γράφει ένα ημερολόγιο με θέμα : η ημέρα επιστροφής του ασώτου. Υποθέστε πως είστε ο μικρός γιος της παραβολής και ξεκινήστε να γράφετε το ημερολόγιο, βλέποντας τα γεγονότα από τη δική σας ματιά ( σκέψεις, συναισθήματα, φόβοι, αγωνίες….)

 Η ομάδα σου γράφει ένα ημερολόγιο με θέμα : η ημέρα επιστροφής του ασώτου. Σκεφτείτε πως είστε ο πατέρας της παραβολής και ξεκινήστε να γράφετε το ημερολόγιο, βλέποντας τα γεγονότα από τη δική σας ματιά ( σκέψεις, συναισθήματα, φόβοι, αγωνίες….)

Η ομάδα σου γράφει ένα ημερολόγιο με θέμα : η ημέρα επιστροφής του ασώτου. Σκεφτείτε πως είστε ο μεγάλος γιος της παραβολής και ξεκινήστε να γράφετε το ημερολόγιο, βλέποντας τα γεγονότα από τη δική σας ματιά ( σκέψεις, συναισθήματα, φόβοι, αγωνίες….)

 

 

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:2η ώρα

(Εστιάζουμε στη συγχώρηση, στο πρόσωπο του πατέρα)

1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

 

Τίτλος διδακτικού σεναρίου : Συγχώρηση

 

Δημιουργός: Τσιομεσίδου Γεσθημανή

 

Βαθμίδα – Τάξη: Δευτεροβάθμια - Β΄ Γυμνασίου

 

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές και συμβατότητα με ΠΣ

 

Γνωστικό αντικείμενο: Θρησκευτικά σύμφωνα με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΦΕΚ 416/Β/30-01-2023 του μαθήματος των Θρησκευτικών στις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γυμνασίου.

 

Θεματικό πεδίο: [2] Βασιλεία του Θεού (Μεταμόρφωση-Εσχατολογία).

 

Θεματική ενότητα:[6] Μετάνοια και συγχώρηση

 Μετανόησε και προσκόμισε στον Κύριο τα δάκρυά σου σαν μύρο μετανοίας |  iEllada.gr

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα όπως αναφέρονται στο ΠΣ:

1. Να προσδιορίζουν την έννοια της συγχώρησης μέσα από το παράδειγμα του Χριστού, τους βίους των αγίων και την ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση.

2. Να εξετάζουν τον ρόλο της χριστιανικής συγχωρητικότητας στη ζωή και στη συνύπαρξη με τον συνάνθρωπο

 

Σχέση με άλλες θεματικές ενότητες ή/και θεματικά πεδία του γνωστικού αντικειμένου ή/και άλλα γνωστικά αντικείμενα

 

Δυνατότητα σύνδεσης με τις ακόλουθες Θεματικές Ενότητες (Θ.Ε) και Θεματικά Πεδία (Θ.Π) των Θρησκευτικών  Α΄ Γυμνασίου:

 

ΘΠ: 4ο Ενανθρώπιση-Χριστός

ΘΕ: 2η Ο Χριστός αγαπάει όλους τους ανθρώπους και ΘΕ: 3η Ο Χριστός αποδέχεται και συγχωρεί( του ίδιου ΘΠ)

 

Χρονική διάρκεια: 1 διδακτική ώρα (45΄)

 

2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (και πιθανές αντιλήψεις μαθητών/τριών για το προς μελέτη θέμα)– ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ/ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Οι μαθητές//τριες μέσα από προηγούμενες θεματικές ενότητες(2η και 3η Θ.Ε. του 4ου Θ.Π. Α Γυμνασίου) διδάχθηκαν την έννοια της συγχώρησης του Θεού και καλούνται να συνειδητοποιήσουν τη θεραπευτική αξία της και το ρόλο που παίζει η συγχώρηση στη ζωή μας, τα αίτια που τη δυσχεραίνουν καθώς και τις αρνητικές συνέπειες που δημιουργούνται από την άρνηση αυτής.

Το σκεπτικό του σεναρίου βασίστηκε στη βιωματική μάθηση, η οποία έχει σαν αρχή να
νοηματοδοτεί τις θρησκευτικές έννοιες μέσα από εμπειρίες γνώριμες στους μαθητές. Έτσι λοιπόν προσεγγίζοντας βιωματικά το θέμα της συγχώρησης, μέσα από καταστάσεις της καθημερινότητάς τους(σχολείο, φίλοι, οικογένεια, κοινωνία) οι μαθητές, προβληματίζονται, συνεργάζονται και δρουν ενεργητικά μέσα από μια συμμετοχική μάθηση. Το σενάριο προσπαθεί να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για το θέμα και να τους προετοιμάσει για να οικοδομηθεί στην επόμενη διδακτική ώρα, η γνώση για τη μετάνοια ως μυστήριο της εκκλησίας.

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ  

 Ως προαπαιτούμενες γνώσεις μπορούν να αξιοποιηθούν τα θεολογικά στοιχεία που
διδάχθηκαν οι μαθητές στην Α’ Γυμνασίου, όπου προσδιορίζουν τη συγχώρηση ως βασικό στοιχείο της χριστιανικής ζωής μέσα από τις παραβολές του Ασώτου Υιού, του Ζακχαίου, της μοιχαλίδας. Συσχετίζοντας την απέραντη αγάπη του Θεού με τη συγχώρηση, θα την κατανοήσουν σαν μια βασική αξία της ζωής.

Οι προηγούμενες γνώσεις που προσέλαβαν οι μαθητές/ τριες πάνω στο θέμα θα βοηθήσουν και θα αξιοποιηθούν ώστε μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες, να κατανοήσουν την έννοια της συγχώρησης, να προβληματιστούν και να λειτουργήσουν με ενσυναίσθηση προς τον πλησίον τους.

Η διδασκαλία στηρίζεται στην ενεργοποίηση όλων των μαθητών και την ομαδική συνεργασία τους. Οι περισσότερες δραστηριότητες εκτελούνται  ομαδοσυνεργατικά ώστε να προάγεται η αυτενέργεια και η ελεύθερη έκφραση των μαθητών. Βλέπουν, σκέπτονται, αισθάνονται και αναρωτιούνται, μέσα από δημιουργικές μεθόδους σκέψης όπως το Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου (Think, Pair, Share), κατακτώντας σταδιακά τη γνώση.                                             

4. ΣΚΟΠΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ - ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το παρόν σενάριο είναι συμβατό και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Σκοπός του σεναρίου είναι η αξιοποίηση των ερεθισμάτων και των  γνώσεων των μαθητών, ώστε να ανασυγκροτηθούν όχι μόνο οι γνωστικές αλλά και οι ψυχοκοινωνικές συμπεριφορές τους.

Οι δεξιότητες που αναμένεται οι μαθητές να αναπτύξουν ως προς τα επιμέρους προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:

Σε επίπεδο γνώσεων να:

ü  Προσδιορίσουν το περιεχόμενο της λέξης συγχώρηση

ü  Αναγνωρίσουν τα αίτια που δυσχεραίνουν τη συγχώρηση

ü  Συνδέσουν τη θεωρητική διδασκαλία της χριστιανικής αγάπης και συγχώρησης με την έμπρακτη εφαρμογή της ως κοινωνική αρετή

Σε επίπεδο δεξιοτήτων:

ü  Να συνεργάζονται σε ποικίλες δραστηριότητες ερευνητικής, διαλογικής και βιωματικής μορφής.

ü  Να αναπτύσσουν  ικανότητες σκέψης και κρίσης  μέσα από την ανάλυση των φύλλων εργασίας που επεξεργάζονται.

ü  Να συνθέτουν πολυτροπικά κείμενα, προκειμένου να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια ως τελικό προϊόν των ομαδικών εργασιών που τους ανατέθηκαν.

Σε επίπεδο στάσεων:

ü  Να εξετάσουν και να κατανοήσουν τις ευεργετικές επιδράσεις της συγχώρησης τόσο για την προσωπική τους πρόοδο όσο και για την ομαλή συνύρπαξη των ανθρώπων

ü  Να ανακαλύψουν και να διερευνήσουν την έννοια της συγχωρητικότητας μέσα από καθημερινές εμπειρίες τους, εκφράζοντας τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους για  τη σημασία της στη ζωή μας.

ü  Να συναισθάνονται τον συνάνθρωπό τους εμβαθύνοντας στη χριστιανική πρόταση για τη μεταμόρφωση της ζωής, μέσα από τη δυναμική ενεργητική διαδικασία της συγχώρησης

5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

Η διδασκαλία της ενότητας οργανώνεται με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. (Κατάλληλη διάταξη των μαθητικών θρανίων). Δίνεται μεγάλη σημασία στην αυτενέργεια των μαθητών.

Ως προς την Υλικοτεχνική Υποδομή θα αξιοποιηθούν:

-Υπολογιστής

-Μαρκαδόρος

-Προτζέκτορας και Οθόνη Προβολής

- Φύλλα Εργασίας-στυλό

 -Βίντεο με το θέμα συγχώρηση


 

9. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

 - Π.  Γαλίτη, Αγωγή στη συγχώρηση: θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση-πεδία εφαρμογής, Παιδαγωγική επιθεώρηση,65/2018

 

-Οδηγός εκπαιδευτικού, Προγράμματα σπουδών για το μάθημα των θρησκευτικών για τις Α΄Β΄ και   Γ’  τάξεις γυμνασίου, Αθήνα 2021

 

-Ψηφιακό αποθετήριο Αίσωπος στο: https://aesop.iep.edu.gr/node/12907

 

-Ιστοσελίδα με εικόνα εσταυρωμένου στο:https://www.sophia-ntrekou.gr/2014/04/aisthitiki-ermhneytiki-analysi-eikonas-stayrvsis.html

 

-Ιωαν. Χρυσοστόμου, απόσπασμα από την ομιλία κ΄ εις τους Ανδριάντας

 

- https://www.vimaorthodoxias.gr/peri-zois/to-saki-me-tis-patates/

 

- Π. Χριστόδουλος, «Θα συγχωρώ τους αιτίους για να παρηγορηθεί η ψυχή μου.. , στην ιστοσελίδα https://amfoterodexios.blogspot.com/2023/03/23.html?m=0

 

- Ματθ. 6,12

 

 -Αρχιμ. Θεόφιλος Λεμοντζής, Δρ. Θεολογίας στο: https://www.pemptousia.gr/2017/04/os-ke-imis-afiemen-tis-ofiletes-imon/

 

10. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Φύλλα εργασίας (που θα δοθούν στους μαθητές και στις μαθήτριες

 

1ο Φύλλο Εργασίας

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Συνδέω/ προεκτείνω/ πρωτοτυπώ (Τεχνική Έντεχνου Συλλογισμού)

Βήμα 1: Παρατηρήστε προσεκτικά στον βιντεοπροβολέα, την εικόνα της σταύρωσης του Χριστού και την φράση που αναγράφεται  πάνω σ αυτήν.

Βήμα 2: Σκεφτείτε ο καθένας μόνος του

·       τι μπορεί να σημαίνει η φράση: «Πάτερ άφες αυτοίς ου γαρ οίδασι τι ποιούσι» και πως σχετίζεται με το θέμα της συγχώρησης

·       Ποια πιστεύετε πως είναι η έννοια και σημασία της λέξης «συγχώρηση»(συν+ χωρώ)

Βήμα 3: Συζητήστε τις απόψεις σας στην ομάδα και καταγράψτε τις

Βήμα 4: Ο εκπρόσωπος της ομάδας θα ανακοινώσει τις απαντήσεις σας

Πάτερ άφες αυτοίς ου γαρ οίδασι τι ποιούσι

 

 

 ΠΡΟΣΚΥΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

               «Η Σταύρωση» Αγιογραφία του Θεοφάνους του Κρητός (16ος αιώνας, Μονή Σταυρονικήτα, Άγιον Όρος)

 

 

2ο Φύλλο Εργασίας

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Προβολή βίντεο (5χ2)


Παρακολουθείστε προσεκτικά στον βιντεοπροβολέα ένα επίκαιρο περιστατικό συγχώρησης, από τον π. Χριστόδουλο που έχασε το παιδί του στο δυστύχημα στα Τέμπη. Ανά δυο καταγράψτε τις σκέψεις σας και τα συναισθήματα που νιώθετε. Παρουσιάστε τα στην ολομέλεια.

Βίντεο : (1:45΄)  «Θα συγχωρώ τους αιτίους για να παρηγορηθεί η ψυχή μου... »

 

https://amfoterodexios.blogspot.com/2023/03/23.html?m=0

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3ο Φύλλο εργασίας

 

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία κειμένων με ερωτήσεις σε φύλλα εργασίας


Βήμα 1:  Διαβάστε προσεκτικά τα παρακάτω  δυο κείμενα. Παίρνοντας αφορμή από αυτά  ας προβληματιστούμε και στη συνέχεια να καταγράψετε τις απαντήσεις σας  στα παρακάτω ερωτήματα:

Ø  Πόσο συχνά χρησιμοποιούμε τη λέξη «συγνώμη»  σε «συγχωρώ» «μετάνιωσα»

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ø  Για ποιούς λόγους δυσκολευόμαστε να ζητήσουμε συγνώμη. Συμφωνείτε με την τελευταία φράση του δεύτερου κειμένου? Αιτιολογείστε την απάντησή σας.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

1

«Πάτερ ημών…….. άφες ημίν τα οφειλματα ημών, ως κα ημείς αφεμεν τοις οφειλταις ημών» .(Ματθ. 6, 12). Απόσπασμα από την Κυριακή προσευχή

«Δεν μπορώ να ξεχάσω», ακούμε πολλούς να λένε, «είναι αδύνατον να λησμονήσω το κακό που μου έκανε ο τάδε». Πολλοί θεωρούν ότι συγχωρώ σημαίνει ότι δικαιολογώ αυτό που μου έκαναν. Ακόμα περισσότερο, κάποιοι εξισώνουν την συγχώρεση με την έλλειψη αξιοπρέπειας από την πλευρά του θύματος. Η συγχώρεση όμως δεν έχει να κάνει με τον άλλον αλλά αποκλειστικά με τον εαυτό μας. Το να συγχωρέσουμε μπορεί να μας ωριμάσει, να μας απελευθερώσει, να μας κάνει να επαναπροσδιορίσουμε θέσεις και απόψεις που μας δημιουργούν άγχος και στενοχώρια. Εάν δεν καταφέρουμε να συγχωρέσουμε, υπάρχει κίνδυνος συσσώρευσης τόσο μεγάλης πίκρας και θυμού εντός της ψυχής μας που μπορεί να οδηγήσει, τελικά, στο να μην τολμούμε στη συνέχεια να δημιουργήσουμε στενές σχέσεις εμπιστοσύνης με άλλους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχική και σωματική μας υγεία αλλά και για την ποιότητα της ζωής μας γενικότερα.

Αρχιμ. Θεόφιλος Λεμοντζής, Δρ. Θεολογίας

 

2.  Οι 6 δυσκολότερες λέξεις, που είναι πάρα πολύ δύσκολο να τις προφέρεις είναι: 

     α) τετραϋδροκανναβινόλη 

     β) διμεθυλοσουλφοξείδιο 

     γ) αιθυλενοδιαμινοτετραοξικό 

     δ) δεκαμεθυλοκυκλοπεντασιλοξάνιο 

     ε) εγώ φταίω και 

   στ) συγγνώμη

           Η συγγνώμη δεν είναι λέξη... είναι πράξη!  Είπε Γέρων

Βήμα 2:

·       Διαβάστε το παρακάτω κείμενο

·       Εντοπίστε  και υπογραμμίστε τα σημεία που φαίνεται πως η έλλειψη συγχώρησης είναι βάρος και πίεση για τον εαυτό μας. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε? Δικαιολογείστε την απάντησή σας καταγράφοντάς την

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

·       Σκεφτείτε  και συζητήστε καταστάσεις από την καθημερινή σας ζωή (σχολείο, οικογένεια, δραστηριότητες) που κάποιος σας φέρθηκε άσχημα και χρειάστηκε να τον συγχωρήσετε. Στη συνέχεια συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα :

Τι νιώθω όταν αδικούμαι

Πως νιώθω όταν  συγχωρώ

Ποια τα οφέλη όταν συγχωρώ

 

 

 

 

 

 

 

 

 













 

Το σακί με τις πατάτες

Όταν ήμουν ακόμα μαθητής, είχα έναν υπέροχο δάσκαλο. Μια μέρα είχαμε κουβεντιάσει για το πόσο απαραίτητο είναι να μην κρατάμε θυμό μέσα μας, αλλά να κοιτάμε πως θα απαλλαγούμε από αυτόν… Μας πρότεινε, λοιπόν, να φέρουμε όλοι μια πλαστική σακούλα και ένα μικρό σακί με πατάτες. Τον κοιτάξαμε έκπληκτοι, αλλά είχαμε μάθει πως δεν αστειεύεται με κάτι τέτοια. Έτσι την άλλη μέρα ο καθένας μας έφερε ό,τι μας είχε ζητήσει όταν εκείνος λέει: – Κάθε φορά που αποφασίζετε να μην συγχωρέστε κάποιον, να παίρνετε μια πατάτα, να γράφετε πάνω της το όνομα εκείνου και την ημερομηνία και να την βάζετε μέσα στην πλαστική σακούλα.  Δεν πέρασε πολύς καιρός που μερικές σακούλες ήταν αρκετά βαριές. Μας είπε επίσης αυτή την σακούλα να την κουβαλάμε μαζί μας, όπου κι αν πηγαίνουμε. Στο δρόμο, στο αυτοκίνητο, στο σχολείο, στα ψώνια παντού. Καταλαβαίνεις γιατί έτσι; Μ’ αυτό τον τρόπο ήθελε να μας δείξει ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε το βάρος που κουβαλάμε. Να έχουμε επίγνωση κάθε στιγμή. Να το έχουμε μαζί μας ακόμα και στα μέρη που είναι κάπως… καθώς πρέπει. Για φαντάσου τώρα να έχεις μια σακούλα με πατάτες στην disco. Όπως επίσης φαντάσου ότι αρκετές από αυτές τις πατάτες είχαν αρχίσει να σαπίζουν. Για να μας θυμίζουν το τίμημα που έχουμε να πληρώσουμε για τον αρνητισμό και τον πόνο μέσα μας, όταν δεν αποφασίζουμε να συγχωρούμε. Πάρα πολλές φορές σκεφτόμαστε πως το να συγχωρήσουμε κάποιον είναι ένα δώρο που του κάνουμε. Θαρρώ πως είναι το αντίθετο. Είναι δώρο στον εαυτό μας. Απαλλασσόμαστε από ένα περιττό βάρος.

 

Βήμα 3:

Το κείμενο που ακολουθεί μιλάει για την αληθινή συγχώρηση βάση της χριστιανικής διδασκαλίας για την αγάπη. Αφού διαβάσετε το κείμενο απαντήστε στην ερώτηση:

 

·       Η συγχώρηση αποτελεί σημάδι αδυναμίας του ανθρώπου ή δύναμη ψυχής? Αιτιολογείστε την απάντησή σας.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

·       Είναι μια παθητική διαδικασία ?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

·       Κατά πόσο συμβάλλει στη μεταμόρφωση της ζωής μας το να συγχωρούμε?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος: Η αληθινή συγχώρεση

 

Θέλεις να μάθεις τη σημασία της αρετής;

Τα εξής παραγγέλνει ο Θεός στους ανθρώπους: «κανείς από σας ας μη διατηρεί στην καρδιά του κακία για τον αδελφό του» (Ζαχ. ζ΄10) και «κανείς ας μην συλλογίζεται την κακία του άλλου» (Ζαχ. η΄ 17).

Βλέπεις; Δεν λέει μόνο, συγχώρεσε το κακό του άλλου, αλλά μην το έχεις ούτε στη σκέψη σου, μη το συλλογίζεσαι, άφησε όλη την οργή, εξαφάνισε την πληγή. Νομίζεις, βεβαίως, ότι με την εκδικητικότητα τιμωρείς εκείνον που σε έβλαψε. Γιατί εσύ ο ίδιος σαν άλλο δήμιο εγκατέστησες μέσα σου το θυμό και καταξεσκίζεις τα ίδια σου τα σπλάχνα.

Ιωαν. Χρυσοστόμου, απόσπασμα από την ομιλία κ΄ εις τους Ανδριάντας

 

4Ο Φύλλο εργασίας

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ:

1. Επιστολή

2. Θετικό -αρνητικό

1η δραστηριότητα

Σύνταξη επιστολής ανά δυο

Με τον διπλανό σας σκεφτείτε για λίγα λεπτά  κάποιο φίλο ή συγγενή σας που αδικήσατε στο παρελθόν και σταθήκατε σκληροί μαζί του. Τι θα είχατε να του πείτε, μετά από όσα είδαμε  και αναλύσαμε σήμερα ? 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2η δραστηριότητα

Θετικό- αρνητικό

Τοποθετηθείτε προσωπικά στο θετικό ή αρνητικό άκρο του διαδρόμου, ανάλογα με το εάν συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τις ακόλουθες προτάσεις. Μπορείτε να σταθείτε σε ενδιάμεσες στάσεις ή  στο κέντρο αν έχετε αμφιβολίες, ή δεν θέλετε να απαντήσετε σε μια ερώτηση.:

-      Η συσχέτιση της συγχώρησης με τη χριστιανική αγάπη με βοηθάει να καταλάβω καλύτερα την έννοια της

-      Οι λέξεις θάρρος, δικαιοσύνη, μεγαλοψυχία, συνδέονται με τη συγχώρηση

-      Δεν χρειάζεται να συμφωνώ με κάποιον ή να ταιριάζω προκειμένου να τον συγχωρήσω

-      Η συγχώρηση είναι μια ενεργητική διαδικασία εσωτερικών διαδικασιών,  που ελαφρύνει την ψυχή μας

-      Η συγχώρηση βοηθάει στη διαμόρφωση του χαρακτήρα μας και στην προσωπική μας πρόοδο.

 

 

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:3η ώρα

(Εστιάζουμε στη μετάνοια, στο πρόσωπο του μικρού γιού)

ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ: Ενανθρώπιση-Χριστός Ο Χριστός αγαπάει όλους τους ανθρώπους: Μετάνοια (παραβολή του ασώτου)

ΒΑΘΜΙΔΑ-ΤΑΞΗ: Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ: 3η από 3

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1.    Οι μαθητές να αναγνωρίσουν στην έννοια της μετάνοιας τη μεταστροφή του νου (μετά + νους)

2.    Να αποδεχτούν τη μετάνοια ως μια σημαντική πνευματική πρακτική που μπορεί να μετασχηματίσει τη ζωή μας και να συνειδητοποιήσουν τα εμπόδια που μας αποτρέπουν από το να μετανοήσουμε.

3.     Να ανακαλύψουν πώς η μετάνοια μπορεί να μας βοηθήσει να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.

Αναλυτική πορεία διδασκαλίας:3η ώρα

Την πρώτη ώρα  αναλύσαμε την παραβολή του Ασώτου υιού και γνωρίσαμε την απέραντη αγάπη του Θεού προς τους ανθρώπους. Συνεχίσαμε τη δεύτερα ώρα όπου εστιάσαμε στην έννοια της συγχώρησης και τη σημασία της για τον άνθρωπο. Την τρίτη ώρα θα αναλύσουμε το θέμα της μετάνοιας και τις επιπτώσεις της στην καθημερινή μας ζωή.

ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ: Ιδεοθύελλα

1.    Ο εκπαιδευτικός γράφει στον πίνακα τη λέξη μετάνοια και ζητά από τους μαθητές να εκφραστούν αυθόρμητα λέγοντάς  λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό  οι οποίες σχετίζονται με το θέμα. Καταγράφει όλες τις απαντήσεις και στη συνέχεια ομαδοποιεί και συνδέει τις λέξεις. Επιχειρείται μια πρώτη ερμηνεία της λέξης μεταστροφή του νου (μετά + νους) ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν αρχικά την έννοια της μετάνοιας.

Εξηγούμε τη διαφορά:

Ø  Μετάνοια: μετά+νοώ. Η συναίσθηση του σφάλματος που έκανα και η αλλαγή του νου, η μεταστροφή

Ø  Μεταμέλεια: μετά+μέλω = Η ντροπή, η στενοχώρια για ό,τι έκανα ή για ό,τι παρέλειψα να κάνω

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ: Ακρόαση τραγουδιού ( 5χ2)

https://www.youtube.com/watch?v=EvlDbJthieQ

Ο εκπαιδευτικός ρωτά γιατί πιστεύουν ότι θα ακούσουν το τραγούδι. Μετά την ακρόαση οι μαθητές ανά ζευγάρι γράφουν 5 λέξεις, φράσεις ή συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν από το τραγούδι. Ακολουθεί δεύτερη ακρόαση και στη συνέχεια γράφουν άλλες 5 λέξεις. Γίνεται ένας σύντομος διάλογος.

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: Επεξεργασία βιβλικών κειμένων με ερωτήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ: Τέσσερις γωνίες: προβληματισμοί για τη μετάνοια

Ο εκπαιδευτικός ορίζει κάθε γωνία της τάξης με κριτήριο μια άποψη  με τη φράση: τι με προβληματίζει και με κάνει να μην μετανιώνω( ποια είναι τα εμπόδια), ορίζοντας 4 διαφορετικές απαντήσεις σ αυτήν την ερώτηση. Στη συνέχεια απευθύνει τη φράση στο σύνολο της τάξης και οι μαθητές παίρνουν θέση στις αντίστοιχες γωνίες. Οι ομάδες σε κάθε γωνία συζητούν τους λόγους για τους οποίους την επέλεξαν και ένας εκπρόσωπος τους παρουσιάζει στην ολομέλεια.

1.     Φοβάμαι και ντρέπομαι πως οι άλλοι θα πουν πως δεν είμαι δυνατός (Γωνία 1)

2.     Φοβάμαι την αλλαγή και τη διαδικασία της μετάνοιας(Γωνία 2)

3.     Είμαι εγωιστής και νομίζω πως δεν έχω ανάγκη να μετανοήσω(Γωνία 3)

4.     Δεν έχω την επιμονή και επιμονή να σκεφτώ τα λάθη μου και να αλλάξω (Γωνία 4)

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Διαβάστε τα κείμενα που ακολουθούν και απαντήστε στις ερωτήσεις:

Ø  Ποιο γεγονός κάνει τον Δαβίδ να μετανιώσει για το σφάλμα του? Είναι αποτέλεσμα πίεσης ή δικής του ελεύθερης βούλησης?

……………………………………………………………………………………………………….

Ø  Γράψτε μια πρόταση από κάθε κείμενο που σας εντυπωσίασε και δείχνει τη δύναμη και το θάρρος της μετάνοιας των ηρώων

……………………………………………………………………………………………………….

Ø  Παίρνοντας αφορμή από τα  κείμενα, ποια πιστεύετε πως είναι τα οφέλη της μετάνοιας στον άνθρωπο? Γράψτε τρία τουλάχιστον

………………………………………………………………………………………………………..

Ø  Πιστεύετε πως η μετάνοια ενισχύει τις σχέσεις μας με τους άλλους? Αιτιολογείστε την απάντησή σας

……………………………………………………………………………………………………………

Ø  Γράψτε κάτι που μετανιώσατε  και θα θέλατε να αλλάξετε στη ζωή σας

……………………………………………………………………………………………………….

 

Ο Βασιλιάς Δαβίδ

1.    Όταν ήταν βασιλιάς ο Δαβίδ έπεσε σε ένα βαρύ αμάρτημα. Ένα απόγευμα από το βασιλικό του δωμάτιο είδε μια πολύ όμορφη γυναίκα που έκανε το λουτρό της. Αμέσως έστειλε και ζήτησε πληροφορίες για αυτή τη γυναίκα. Του είπαν λοιπόν ότι αυτή είναι η Βηρσαβεέ, γυναίκα του Ουρία του Χετταίου.

 Ο Δαβίδ τυφλωμένος από την ομορφιά της, έστειλε τον Ουρία σε μια επικίνδυνη αποστολή για να σκοτωθεί. Όταν η Βηρσαβεέ έμαθε ότι σκοτώθηκε ο άντρας της, τον πένθησε και τον θρήνησε. Όταν πέρασε το πένθος, ο Δαβίδ έστειλε και την πήρε στο παλάτι κι έγινε γυναίκα του. 

Τότε ήρθε στο παλάτι του Δαβίδ ο προφήτης Νάθαν, ο οποίος για να τον κάνει να νιώσει το λάθος του, του είπε μια ιστορία. : « Κάποτε, βασιλιά μου, ήταν ένας πλούσιος άρχοντας με αμέτρητα κοπάδια. Όταν έτυχε να φιλοξενήσει έναν άλλο άρχοντα, διέταξε κι έσφαξαν το μοναδικό αρνί που είχε ο φτωχός γείτονάς του. Λυπήθηκε να σφάξει ένα από τα δικά του.».

 «Αν βρίσκεται στο βασίλιό μου ο άδικος αυτός πρέπει να τιμωρηθεί σκληρά!» είπε ο Δαβίδ. « Εσύ είσαι βασιλιά μου!» του είπε ο Νάθαν και του θύμισε το αμάρτημά του.

Ο Δαβίδ μετάνιωσε πικρά για την πράξη του και ζήτησε τη συγχώρεση του Θεού. Καρπός της μετάνοιας του Δαβίδ είναι ο πεντηκοστός ψαλμός.( Βασ. Β΄11,14-26)

2.  Από τους βίους των Αγίων

Ο ιερός Αυγουστίνος

Γεννήθηκε το 354 στη Νουμιδία της Β. Αφρικής (σημερινή Αλγερία). Από μικρός διακρίθηκε για την οξύνοια και τη φιλομάθειά του. Ο πατέρας ονομαζόταν ήταν Ρωμαίος πολίτης και ειδωλολάτρης. Η μητέρα του λεγόταν Μόνικα και ήταν χριστιανή. Τα πρώτα του γράμματα τα έμαθε στην πατρίδα του. Στις Εξομολογήσεις του ο ίδιος περιγράφει τον εαυτό του∙ "Δεν ήμουν από τα παιδιά τα ήρεμα και ήσυχα …Δεν ήθελα να πηγαίνω σχολείο. Με το ζόρι με έστελναν οι γονείς μου. Πολλές φορές πήγαινα αδιάβαστος, δεν ήξερα μάθημα, αλλά αυτό δεν με ενδιέφερε, ούτε έδινα σημασία καν, αλλά οι γονείς μου με πίεζαν να μάθω. Δεν αγαπούσα καθόλου τα γράμματα, ούτε ήθελα να σπουδάσω, ούτε ήθελα να κάτσω να διαβάσω ποτέ μου". Ο ίδιος όμως αργότερα αναφέρει ότι αυτός ο εξαναγκασμός εκ μέρους των γονιών και δασκάλων του κι αυτή η μελέτη που πιεζόταν να κάνει, τελικά τον ωφέλησε. Στη συνέχεια, πήγε στην Καρχηδόνα όπου σπούδασε φιλοσοφία και ρητορική.

 Ως νεαρός φοιτητής ζούσε άστατη ζωή. Πολύ νέος, μάλιστα, απέκτησε και ένα εξώγαμο παιδί. Αργότερα πήγε τη Ρώμη για να εργαστεί ως ρήτορας και να διδάξει. Συνέχισε να ζει άστατα, αλλά απέκτησε σπουδαία φήμη για τις ρητορικές του ικανότητες. Ο ίδιος εξομολογείται: «έγραφα λόγια και πράγματα για τον αυτοκράτορα, που ο ίδιος δεν τα πίστευα. Έπρεπε να κολακεύω τον αυτοκράτορα και όλους τους αυλικούς του, για να είμαι αρεστός και όλοι να με δοξάζουν».

Κάποια στιγμή πηγαίνει στα Μεδιόλανα (σημερινό Μιλάνο), όπου επίσκοπος είναι ο Αμβρόσιος. Η γνωριμία του με τον Αμβρόσιο τον θάμπωσε. Παρακολουθεί τα κηρύγματά του, διαβάζει τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου και αρχίζει σιγά σιγά να μεταμορφώνεται. Συνειδητοποιώντας τα όσα είχε κάνει στη ζωή του συνταράσσεται: Ο ίδιος γράφει: "Είμαι ζητιάνος της χαράς. Την ζητιανεύω χρόνια ολόκληρα. Ψάχνω να τη βρω στις γυναίκες, ψάχνω να τη βρω στα ξενύχτια, ψάχνω να την βρω στις ταβέρνες, ψάχνω να τη βρω στα μεθύσια, ψάχνω να την βρω με οποιοδήποτε τρόπο μπορώ. Η αλήθεια και η χαρά, ακόμα δεν ήλθε στην καρδιά μου. Δεν μπόρεσα να τη βρω, δεν μπόρεσα να τη γευθώ. Μόνον Εσύ, Ιησού μου, μπόρεσες να μου την προσφέρεις ".

Μετά τον θάνατο της μητέρας του επιστρέφει στην Αφρική όπου πεθαίνει και το παιδί του. Τότε ο Αυγουστίνος, ιδρύει μια μοναστική αδελφότητα με μερικούς φίλους του. Όταν το 391 μ.Χ. επισκέφθηκε κάποιους φίλους του στην Ιππώνα (στα παράλια της Νουμιδίας), ο επίσκοπος της πόλης εκτιμώντας τα πλούσια χαρίσματά του, το πάθος της διδασκαλίας αλλά και τη βαθύτατη θεολογική του γνώση, τον χειροτόνησε. Μάλιστα αυτό έγινε με απαίτηση του λαού που όταν χρειάστηκαν στην Ιππώνα ιερέα με μια φωνή όλοι φώναξαν: "Τον Αυγουστίνο ιερέα".

Ως επίσκοπος ξεχώρισε για την ποιμαντική του δραστηριότητα αλλά και την έντονη αντι- αιρετική του δράση. Μαρτυρείται ότι πούλησε ακόμη και εκκλησιαστικά σκεύη, για να ενισχύσει τα ενδεή μέλη του ποιμνίου του. Διακρίθηκε επίσης για τον ασκητικό βίο του. Έγραψε πάρα πολλά έργα, τα οποία είχαν πολύ μεγάλη επιρροή στην ανάπτυξη του Δυτικού Χριστιανισμού και της Δυτικής φιλοσοφίας.

Οι Εξομολογήσεις, έργο κλασικό που γνώρισε τεράστια απήχηση στο δυτικό πολιτισμό, είναι η ιστορία της νεότητας του Αυγουστίνου και η μαρτυρία της πνευματικής του περιπλάνησης και της μεταμόρφωσής του.

Λόγια Χριστού

3.    Σας διαβεβαιώνω ότι όσα αμαρτήματα αφήσετε δεμένα και ασυγχώρητα εις την γην, θα μείνουν δεμένα και ασυγχώρητα στον ουρανόν. Και όσα συγχωρήσετε εις την γην, θα είναι συγχωρημένα και λυμένα στον ουρανόν. Μτ. 18,18

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου